آیا امام زمان (عج) در زمان حکومت و دولت کریمه آن حضرت، از امکانات جنگی و ارتباطی روز استفاده می‌کند؟

پاسخ: برنامه قیام حضرت مهدی (عج) همانند برنامه قیام همه پیامبران الهی، از راه بهره‌گیری از وسایل و اسباب طبیعی انجام می‌گیرد و هیچ‌گاه اعجاز، اساس آن را تشکیل نمی‌دهد، بلکه معجزات جنبه استثنایی دارند. به این دلیل همه پیامبران از سلاح روز، تربیت افراد لایق، مشورت‌های لازم، طرح نقشه‌های مؤثر، تاکتیک‌های نظامی و حساب شده و خلاصه فراهم ساختن هرگونه امکان مادی معنوی برای پیشبرد هدفشان استفاده می‌کردند و در انتظار معجزه نمی‌نشستند.

بنابراین اجرای طرح حکومت حقّ و عدالت در سطح جهانی نیز باید با استفاده از وسایل مادی و معنوی لازم- به‌جز در موارد استثنایی- تحقّق پذیرد. به تعبیری دیگر، آن حضرت و یارانش با هر اسلحه‌ای که لازم باشد، در مقابل کفّار و ستمگران می‌ایستند و از هرگونه اسلحه‌ای که در آن زمان متداول بوده و موردنیاز باشد استفاده می‌کنند.

علاوه بر اینکه قیام یک مصلح بزرگ برای استقرار عدل و آزادی در سراسر جهان، هیچ‌گاه سبب نمی‌شود که جنبش صنعتی و ماشینی در شکل سالم و مفیدش برچیده یا متوقّف شود.

ابو بصیر از امام صادق علیه‌السلام روایت کرده است که آن حضرت فرمود: «هنگامی‌که کارها به صاحب اصلی ولایت، حضرت مهدی علیه‌السلام برسد، خداوند متعال هر نقطه فرو رفته‌ای از زمین را برای او مرتفع و هر نقطه مرتفعی را پایین می‌برد، آن‌چنان‌که تمام دنیا نزد او به‌منزله کف دستش خواهد بود! کدام‌یک از شما اگر در کف دستش مویی باشد آن را نمی‌بیند؟!»[۱]

امروزه با نصب وسایل فرستنده بر فراز کوه‌ها، به انتقال تصویرها به نقاط مختلفی از جهان کمک می‌کنند و حتّی از ماهواره‌ها نیز استفاده می‌نمایند و مناطق وسیع‌تری را زیر پوشش انتقال تصویر قرار می‌دهند تا همه کسانی که دستگاه‌های گیرنده در اختیار دارند، بتوانند از آن استفاده کنند.

از حدیث فوق، چنین برمی‌آید که در عصر قیام حضرت مهدی (عج) یک سیستم نیرومند مجهّز برای انتقال تصویرها به وجود می‌آید که شاید تصوّر آن هم امروز برای ما مشکل باشد، آن‌چنان‌که تمام جهان به‌منزله کف دست خواهد بود نه موانع مرتفع و نه گودی زمین‌ها، مانع از رؤیت موجودات روی زمین نخواهد شد. البته این امر با ولایت تکوینی آن امام نیز سازگاری دارد.

بدیهی است که بدون یک چنین سلطه اطّلاعانی بر تمام کره زمین، در حکومت واحد جهانی و صلح و امنیت و عدالت، به‌گونه‌ای همه‌جانبه و سریع و جدّی- با صرف‌نظر از مسئله اعجاز- امکان‌پذیر نخواهد بود؛ و خداوند این وسیله را در اختیار او و تشکیلات حکومتش قرار می‌دهد.»[۲]

……………………………………………………..
[۱] بحار الانوار، علّامه مجلسی، ج ۵۲، ص ۳۲۸.
[۲] برای اطلاع بیشتر به کتاب انقلابی بزرگ، تألیف مکارم شیرازی، مراجعه شود.