آیا در قرآن کریم شواهدی بر وجود و ظهور امام مهدی علیه‌السلام یافت می‌شود؟

پاسخ: هرچند نیاز نیست هر موضوع صحیحی با تمام جزئیات و خصوصیاتش در قرآن کریم آمده باشد، زیرا بسیاری از موارد واقعیت دارد ولی وحی الهی به جزئیات متعرّض نگشته است.

امّا جواب سؤال مذکور مثبت است. آیات بسیاری پیرامون حکومت جهانی امام عصر علیه‌السلام وجود دارد که بزرگان دین در کتاب‌های معتبر و گران‌بهایشان نقل فرموده‌اند، از جمله آن‌ها «علامه مجلسی» که در کتاب شریف بحارالانوار بابی را به ذکر آیات قرآن کریم که به قیام امام زمان (عج) تأویل شده، اختصاص داده است و ما در اینجا به چند نمونه اکتفا می‌کنیم:

۱- «در زبور (حضرت داود) بعد از کتب آسمانی سابق نوشتیم که: زمین را بندگان صالح ما به ارث می‌برند.»[۱] و اینان قائم آل محمّد و یاران او می‌باشند.

۲- «خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دین‌ها غالب شود؛ هرچند مشرکین نخواهند.»[۲] بنا بر روایتی که از امام رضا علیه‌السلام نقل شده است، این آیه درباره قائم آل محمّد است، وی امامی است که خداوند او را بر همه کیش‌ها و آیین‌ها غالب گرداند.

۳- «خداوند به کسانی که از شما ایمان آورده و عمل صالح پیشه ساخته‌اند، وعده داده که آن‌ها را در زمین نماینده خود گرداند، چنانکه همانند آن‌ها را سابقاً خلیفه کرد؛ و ثابت می‌دارد دین آن‌ها را که برای آنان برگزید، ترس آن‌ها را تبدیل به امن کنیم و اینان هیچ‌گاه به من شرک نورزند.»[۳]

در کتاب «غیبت» شیخ طوسی، روایت شده که این آیه نیز درباره مهدی موعود (عج) و یاران او نازل شده است.

۴- «ما اراده کرده‌ایم بر آنان که در زمین زبون گشتند، منّت بنهیم و آن‌ها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.»[۴]

در «غیبت»، شیخ طوسی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت می‌کند که در تفسیر این آیه فرمود: اینان که در زمین ضعیف گشته‌اند آل پیغمبرند که خداوند مهدی آن‌ها را برانگیزد تا آنان را عزیز و دشمنان ایشان را ذلیل گرداند.

۵- «بدانید که خداوند، زمین را پس از مردنش زنده می‌گرداند، ما آیات خود را برای شما بیان کردیم تا در آن باره تعقّل کنید.»[۵]

در «غیبت»، شیخ طوسی از ابن عباس روایت نموده که در تفسیر این آیه گفت:

خداوند زمین مرده را بعد از بیدادگری اهلش، با ظهور قائم آل محمّد اصلاح کند.

علّامه مجلسی در همین رابطه ۶۰ آیه از آیات قرآن کریم را با روایات مربوطه ذکر فرموده که علاقه‌مندان می‌توانند به کتاب وی مراجعه نمایند.[6]

………………………………………………
[۱] « وَ لَقَدْ کتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکرِ أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُها عِبادِی الصَّالِحُونَ».( انبیاء/ ۱۰۵)
[۲] «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کلِّهِ وَ لَوْ کرِهَ الْمُشْرِکونَ».( صف/ ۹)
[۳] «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ …». ( نور/ ۵۴)
[۴] «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ».( حدید/ ۱۵)
[۵] «عْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یحْی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها، قَدْ بَینَّا لَکمُ الْآیاتِ لَعَلَّکمْ تَعْقِلُونَ».( حدید/ ۲۶)
[۶] مهدی موعود، ترجمه علی دوانی، ص ۲۴۶- ۲۷۲.