سرلوحه برنامه‌های حضرت مهدی (عج) چیست؟

گسترش عدالت در سراسر گیتی در رأس آرمان‌های انقلاب امام مهدی (عج) قرار دارد و از هدف‌های اساسی آن، تحوّل عظیم جهانی است؛ چنان که این اصل از نخستین هدف‌ها و اصلی‌ترین برنامه‌های همهٔ پیامبران بوده است که در گذشتهٔ تاریخ، اجتماعات و مردمان را بدان فراخوانده‌اند و در راه تحقّق آن، فداکاری‌های فراوان کرده‌اند. می‌توان گفت بیشترین درگیری و مبارزهٔ پیامبران بر سر اجرای عدالت بوده است….

امام زمان (عج) در برابر طبقات آگاه و عالمان و روشنفکرانی که بخواهند به گونه‌ای در برابر اجرای عدالت بایستند، مقاومت می‌کند و با کسانی که با توجیه کلام خدا و تأویل آیات «قرآن کریم»، قصد تضعیف مبانی انقلاب او را دارند، درگیر می‌شود و آنان را از سر راه انقلاب بر می‌دارد.

«عدل» به معنای رعایت دقیق حقّ و حقوق مردم و برابری همهٔ آن‌ها در برخورداری از حقوق و منافع مشروع و معقول خویش است؛ چنان که «ظلم» زیر پا نهادن حقّ و حقوق دیگران و نابرابری و تبعیض است. عدالت، زمینهٔ حیات اجتماعی تنها در بخشی ویژه‌ای از جامعه نیست؛ بلکه در همهٔ ابعاد حیات فردی و اجتماعی، عامل اصلی حیات و زندگی انسان، اصل عدالت و عدل است. عدل، حیات زندگی است و زندگی بی عدالت مرگی است که حیات پنداشته می‌شود.

امام حسین علیه‌السلام فرمودند:
«لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِکَ الْیَوْمَ حَتَّی یَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِی فَیَمْلَأَهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً کَذَلِکَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ[۱]: گر از عمر دنیا تنها یک روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را درازگرداند تا مردی از فرزندان من قیام کند و زمین را از عدل و داد بیا کند؛ آنگونه که از ستم و بیداد آکنده باشد. این چنین از پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلّم شنیدم.»

امام زمان در لحظات نخستین پس از تولّد، دهان به سخن گشود و عرض کرد: «اللَّهُمَّ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی، وَ أَتْمِمْ لِی أَمْرِی، وَ ثَبِّتْ وَطْأَتِی، وَ امْلَأِ الْأَرْضَ بِی عَدْلًا وَ قِسْطاً[۲]: خداوندا! به آنچه بر من وعده دادی وفا کن، و امر مرا به کمال برسان، و گام‌های مرا استوار بدار، و زمین را به دست من آکنده از عدل و داد ساز.»

امام علی علیه‌السلام دربارهٔ عصر ظهور حضرت مهدی (عج) می‌فرمایند:
«… لینزعنّ عنکم قضاء السّوء، و لیقبضنّ عنکم المرائین، و لیعزلنّ عنکم امراء الجور، و لیطهّرنّ الارض من کل غاشّ[۳]: امام مهدی (عج) قاضیان زشت کار را کنار می‌گذارد و دست سازشکاران را از سرتان کوتاه می‌کند و حکمرانان ستم پیشه را عزل می‌نماید و زمین را از هر نادرست و خائنی پاک می‌سازد.»

…………………………………………………………………
[۱] ابن بابویه، محمّد بن علی، «کمال الدّین»، ج ۱، ص ۳۱۸.
[۲] همان، ج ۲، ص ۴۲۸؛ مجلسی، محمّد باقر، «بحارالانوار»، ج ۵۱، ص ۱۳.
[۳] مجلسی، محمّد باقر، «بحارالانوار»، ج ۵۱، ص ۱۲۰.