آیا حکومت امام مهدی (عج) نژادی است؟
گرچه برخی ادیان محرّف و آیینهای شبه دینی، معتقد به برتری برخی عناصر و انسانها بر برخی دیگرند؛ لیکن مطابق ادلّهای که به آنها اشاره خواهیم کرد، در حکومت و دولت حضرت مهدی (عج) نژادپرستی جایگاهی ندارد:
۱. دعوت حضرت براساس احکام اسلامی است و میدانیم که اسلام به طور صریح نژادپرستی را نفی میکند؛ آنجا که میفرماید:
«یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکمْ مِنْ ذَکرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکمْ[۱]: ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را از تیرهها و قبیلهها قراردادیم تا یکدیگر را بشناسید [ولی] گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست.»
اسلام دین عموم مردم در عصر ظهور است و اختصاص به قوم و دستهٔ خاصّی ندارد. خداوند میفرماید:
«وَمَا أَرْسَلْنَاک إِلَّا کافَّةً لِلنَّاسِ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَلَکنَّ أَکثَرَ النَّاسِ لَا یعْلَمُونَ[۲]: ما تو را جز برای همهٔ مردم نفرستادیم تا بشارت دهی و بترسانی؛ ولی بیشتر مردم نمیدانند.»
اسلام ملاکهای جدیدی را برای برتری جویی قرار داده است که هیچ ارتباطی با نژادپرستی و عنصریّت ندارد؛ از آن جمله:
الف) علم:
«قُلْ هَلْ یسْتَوِی الَّذِینَ یعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یعْلَمُونَ إِنَّمَا یتَذَکرُ أُولُو الْأَلْبَابِ[۳]: بگو آیا کسانی که میدانند با کسانی که نمیدانند، یکسانند؟ تنها خردمندان متذکر میشوند.»
ب) تقوا:
«إِنَّ أَکرَمَکمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکمْ[۴]: همانا گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست.»
ج) جهاد:
«لَا یسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیرُ أُولِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً[۵]: [هرگز] افراد با ایمانی که بدون بیماری و ناراحتی از جهاد بازنشستند، با مجاهدانی که در راه خدا با مال و جان خود جهاد کردند، یکسان نیستند. خداوند مجاهدانی را که با مال و جان خود جهاد نمودند، بر قاعدان [ترک کنندگان جهاد] برتری مهمّی بخشیده….»؛
سازگاری ندارد؛
۳. مطابق برخی از روایات، دولت حضرت مهدی (عج) دولتی متعادل و مخالف با نژادپرستی است:
الف) روایاتی که دلالت دارد بر اینکه حکم حضرت بر عرب شدید است[۶] و اگر قرار بر حکومت نژادپرستی باشد، این روایات بی معنا خواهد بود؛
ب) روایاتی که دلالت دارد بر اینکه اصحاب خالص حضرت، از نژادهای مختلف و از کشورهای مختلف هستند.
شیخ طوسی از ابی بصیر از امام صادق علیهالسلام نقل کرده است که دربارهٔ اصحاب قائم (عج) فرمودند:
«سیصد و سیزده نفر مرد به عدد اهل بدراز مکانهای مختلف به سوی او میآیند».[۷]
۴. مطابق برخی از روایات، حضرت به سیرهٔ رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلّم عمل خواهند نمود و میدانیم که سیرهٔ رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلّم نفی هر گونه نژادپرستی بوده است.
………………………………………………………………………….
[۱] سورهٔ حجرات، آیهٔ ۱۳.
[۲] سورهٔ سبأ، آیهٔ ۲۸.
[۳] سورهٔ زمر، آیهٔ ۹.
[۴] سورهٔ حجرات، آیهٔ ۱۳.
[۵] سورهٔ نساء، آیهٔ ۹۵.
[۶] «صحیح بخاری»، ج ۹، ص ۶۰.
[۷] طوسی، محمّد بن حسن، «الغیبه»، ص ۲۸۴.