آیا قاتلان و کشندگان امام حسین علیه‌السلام، به دست امام زمان (عج) کشته خواهند شد؟

پاسخ: از اخبار اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام چنین استفاده می‌شود که امام زمان (عج) اولاد زاده‌های قاتلان حضرت سید الشّهدا علیه‌السلام را که به ظلم و ستم پدران و اجداد خود راضی هستند و به آن افتخار کرده و از روی نیت و گفتار و عمل به آن‌ها شریک باشند، خواهد کشت.

امّا نسبت به قاتلان آن حضرت دلیل قطعی به ما نرسیده که آن‌ها را زنده می‌فرماید و از آن‌ها انتقام می‌کشد. اگرچه در روایات بسیاری که درباره رجعت وجود دارد، آمده است که خداوند عده‌ای از کفّار را زنده می‌فرماید تا سلطنت آل محمّد صلی‌الله علیه و آله را ببینند و از آن‌ها انتقام کشیده می‌شود و ممکن است قاتلان سید الشّهدا علیه‌السلام هم جزء آن‌ها باشند.

از جمله روایاتی که به انتقام گرفتن از قاتلین امام حسین علیه‌السلام تصریح دارد، روایتی است که ابوحمزه ثمالی نقل می‌کند که: از امام باقر علیه‌السلام پرسیدم: یا بن رسول‌الله! مگر شما ائمه، همه «قائم» نیستید؟ فرمود: بلی. عرض کردم: پس چرا فقط امام زمان علیه‌السلام را «قائم» نامیده‌اند؟ فرمود: «چون جدّم امام حسین علیه‌السلام شهید گردید، فرشتگان، به درگاه الهی نالیدند و گفتند: پروردگارا! آیا قاتلین بهترین بندگانت و زاده اشرف برگزیدگانت را به حال خود وامی‌گذاری؟ خداوند به آن‌ها وحی فرستاد که‌ای فرشتگان من! آرام گیرید به عزّت و جلالم سوگند از آن‌ها انتقام خواهم گرفت، هرچند بعد از گذشت زمان‌ها باشد.

آنگاه پروردگار عالم، امامان از اولاد سید الشّهدا علیه‌السلام را به آن‌ها نشان داد و فرشتگان مسرور و شاد گشتند، یکی از آن‌ها ایستاده بود و نماز می‌خواند، خداوند فرمود: «بذلک القائم انتقم منهم» یعنی، به این قائم از آن‌ها انتقام می‌گیریم.»[۱]

………………………………………………………
[۱] علل الشّرایع، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۱۲۹.