از آیات «سورهٔ قدر» چگونه وجود امام زمان (عج) اثبات می‌شود؟

از «سورهٔ قدر» به خوبی استفاده می‌شود که ملائکه، شب قدر در هر سالی، جهت برای تقدیرات امور بر زمین فرود می‌آیند.

«إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فی‌ها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ[۱]: ما آن [قرآن] را در شب قدر نازل کردیم؛ و تو چه می دانی شب قدر چیست؟! شب قدر بهتر از هزار ماه است. فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان برای [تقدیر] هر کاری نازل می‌شوند. شبی است سرشار از سلامت [و برکت و رحمت] تا طلوع سپیده.»

در «سورهٔ دخان» نیز به این موضوع اشاره شده است؛ آنجا که می‌فرماید:

«حم وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ فی‌ها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ[۲]: حم. سوگند به این کتاب روشنگر که ما آن را در شبی پربرکت نازل کردیم. ما همواره انذار کننده بوده‌ایم. در آن شب هر امری بر اساس حکمت [الهی] تدبیر و جدا می‌گردد.»

ماه رمضان تا روز قیامت تکرار می‌شود و درنتیجه، لیلة القدر نیز تا روز قیامت استمرار دارد. پس نزول ملائکه و روح نیز در هر شب قدر تکرار می‌شود. سؤال این است: ملائکه و روح که در هر سال، شب قدر بر زمین فرود می‌آیند، بعد از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلّم بر چه کسی وارد می‌شوند؟ با تأمّل و دقت پی می‌بریم که در هر زمان، باید امامی کامل و معصوم وجود داشته باشد تا محلّ نزول ملائکه و روح گردد. امام باقر علیه‌السلام فرمودند:

«یا مَعشَرَ الشّیعَهِ، خاصِموا بِسورَهِ «إِنَّآ أَنزَلْنَاهُ تَفلُجوا، فَوَاللّهِ آن‌ها لَحُجَّهُ اللّهِ تَبارَکَ وتَعالی عَلَی الخَلقِ بَعدَ رَسولِ اللّهِ صلی‌الله علیه و آله، وإنَّها لَسَیِّدَهُ دینِکُم، وإنَّها لَغایَهُ عِلمِنا یا مَعشَرَ الشّیعَهِ، خاصِموا ب حم وَ الْکِتَبِ الْمُبِینِ… فَإِنَّهَا لِوُلَاهِ الْأَمْرِ خَاصَّهً بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ[۳]: ای جماعت شیعه! با خصم خود به سورهٔ «انا انزلناه» محاجّه کنید که پیروز خواهید شد، پس سوگند به خدا! که این سوره از برای حجّت خداوند تبارک‌وتعالی بعد از رسول است. این سوره همانا مدرک دین شما و نهایت علم ما است. ای جماعت شیعه! با آیهٔ «حم و الکتاب المبین …» بحث کنید، زیرا این آیات اختصاص به والیان امر بعد رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلّم دارد…»

و نیز فرمودند:

«وَ ایْمُ اللَّهِ، إِنَّ مَنْ صَدَّقَ بِلَیْلَهِ الْقَدْرِ لَیَعْلَمُ آن‌ها لَنَا خَاصَّهً[۴]: به خدا سوگند! همانا هرکس تصدیق کند لیلة القدر را، علم پیدا می‌کند که از برای ما است…»

امام امیرالمؤمنین علیه‌السلام به ابن عباس فرمودند:

«إِنَّ لَیْلَهَ الْقَدْرِ فِی کُلِّ سَنَهٍ وَ إِنَّهُ یَنْزِلُ فِی تِلْکَ اللَّیْلَهِ، أَمْرُ السَّنَهِ وَ مَا قُضِیَ فی‌ها وَ لِذَلِکَ الْأَمْرِ وُلَاهٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی‌الله علیه و آله و سلّم فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ مَنْ هُمْ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالَ أَنَا وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ صُلْبِی أَئِمَّهٌ مُحَدَّثُونَ[۵]: همانا در هر سال، لیلة القدر است. در آن شب، امر یک سال نازل می‌شود. برای آن والیانی است بعد از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلّم.» ابن عبّاس می‌گوید: عرض کردم. آنان چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند: «من و یازده نفر از صلب من که همگی امام و محدّثند.»

رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلّم به اصحاب خود فرمودند:

«آمِنُوا بِلَیْلَهِ الْقَدْرِ آن‌ها تَکُونُ- لِعَلِیِّ بْنِ ابی‌طالب وَ لِوُلْدِهِ الْأَحَدَ عَشَرَ مِنْ بَعْدِی[۶]: به لیلة القدر ایمان آورید؛ زیرا برای علی بن ابیطالب و یازده فرزند بعد از اوست.»

…………………………………………………………..
[۱] سورهٔ قدر، آیهٔ ۱ ۵.
[۲] سورهٔ دخان، آیهٔ ۱ ۴.
[۳] کلینی، محمّد بن یعقوب، «کافی»، ج ۱، ص ۲۴۹.
[۴] همان، ص ۲۵۲ و ۲۵۳، ح ۹.
[۵] کلینی، محمّد بن یعقوب، «کافی»، ج ۱، ص ۲۴۷ و ۲۴۸، ص ۲.
[۶] ابن بابویه، محمّد بن علی، «کمال الدّین»، ج ۱، ص ۲۸۰ و ۲۸۱، ح ۳.