مقدمه
بر ارباب بصیرت و فانیان حقیقت و سالکان طریقت، پوشیده نیست که در زمینهٔ عرفان و سیر و سلوک، کتابهای بسیاری به قلم عارفان ربّانی و علمای عرفان نظری به زبان فارسی نگاشته شده که بعضی از آنها مانند «رسالهٔ سیر و سلوک»، از عالم ربّانی سید بحرالعلوم و «تذکرة المتقین»، از عارف نامی، شیخ محمد بهاری و… به چاپ رسیده و در دسترس خوانندگان شائق قرار گرفته؛ اما کتابها و رسالههای بسیاری هست که تاکنون گرد و غبار فراموشی از آینهٔ وجود ذی جودشان زدوده نشده که از جملهٔ آنها میتوان دو مقاله را نام برد، یکی به قلم عارف بالله، صاحب کرامات باهره، ملّا محمدتقی مجلسی و دیگری به قلم نادرهٔ دهر، علّامه محمدباقر مجلسی که در سال ۱۳۷۵ (هـ. ش) به انضمام کتاب «لوایح» جامی و «لوامع» عراقی با عنوان «تشویق السالکین» توسط انتشارات نور فاطمهٔ تهران به زیور طبع آراسته گردید.
امّا مقالهٔ اول را عالم عامل، محمدتقی مجلسی (۱۰۷۰-۱۰۰۳) نوشت که از تلامذهٔ عالم بیبدیل، شیخ بهائی و ملّا عبدالله شوشتری بود و در تزکیه و تهذیب عملی، مراحلی را طی کرد و به فیوضات ربّانی نائل گردید.
او کتب بسیاری از جمله «روضة المتقین» در شرح «من لا یحضره الفقیه» را در علم فقه نوشت؛ و این مقالت را در جواب معترضین که با شمشیر زبان و قلم به عرفان مرتضوی و تصوّف شیعی و بزرگان اهل معرفت حمله کردند، نگاشت.
امّا مقالهٔ دوم را جامع علوم اسلامی، علامه محمدباقر مجلسی (۱۱۱۰ – ۱۰۳۷) نوشت. او از تلامذهٔ پدر و در علم منقول و حدیث یگانه بود و کتاب شریف «بحارالانوار» او شاهد گویایی بر این واقعیت است.
در واقع این مقالت، جوابیهای است به نامهٔ «ملّا خلیل قزوینی» (م. ۱۰۸۹) که در آن سه فقره سؤال مطرح شده بود و علّامه بزرگوار این اجوبه را در تبیین طریقهٔ عارفان صافیضمیر تشیع و ردّ تصوف غیر مرتضوی به اجمال مرقوم کردند.
رسالهٔ «تشویق السالکین» مجلسی اول در کتاب مصنّفات شیعه (ترجمه الذریعه) جلد دوم، صفحه ۷۸ تألیف «محمد آصف فکرت» جلد چاپ انتشارات بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی و مقالهٔ دوم، نام برده شده است.
در سال ۱۳۱۱ (هـ. ش) در تبریز به همراه پاسخ سه سؤال میرزا خلیل قزوینی از علامه مجلسی چاپ شد و همچنین در سال ۱۳۳۳ به همراه تذکرة الاولیاء مطبوع شد که در فهرست کتابخانهٔ آیتالله مرعشی نجفی قم جلد نوزدهم صفحهٔ ۸۱ نسخهٔ خطی شمارهٔ ۱ / ۷۲۹۴ درج شده است.
امّا پاسخ سه سؤال میرزا خلیل قزوینی از علامه مجلسی را به نسخهٔ خطی شماره ۱۹۱۶ کتابخانهٔ مجلس شورای اسلامی ایران و همچنین نسخهٔ خطی شمارهٔ ۷/۴۸۵ س س موجود در همان کتابخانه درج نموده است.
*آنچه داخل پرانتز نوشته شده از توضیحات بنده است؛ البته بنای ما بر شرح کلمات و تشریح مطالب نبوده است، امّا برای سهولت، مطالب را موضوعبندی کردهایم.
امید است مطالب این کتاب، برای سالکان مبتدی و آنهایی که نسبت به عرفان شیعی شک دارند و با دوربین تعصّب، مسائل سیر و سلوک را میبینند، مفید واقع گردد.
سید علیاکبر صداقت – بهار ۱۳۸۵
الحمدُلله الذّی فضّل انبیائه و اولیائه علی جمیع الخلائق و الاُمم و خصّص سرائرهم بخصائص الحقایق و الحکم و الصّلوه و السلام علی محمّد، مفخر العرب و العجم و علی سیّد الأولیاء، علی الکریم الأکرم و علی آله و اتّباعه الهٰادین الی طریق الأقوم.
اما بعد، چنین گوید محتاج غفران ربّ وفی و پروردگار علی محمد تقی مجلسی.
بر ضمائر صافیهٔ ارباب دانش و بینش پوشیده نماناد که: