چهار صد موضوع دو هزار داستان جلد سوم

مقدمه

راه‌های فراوان برای هدایت و بیرون آمدن انسان از ظلمت و رفتن به‌سوی نور وجود دارد. خداوند برای سعادت و تکمیل اخلاق، آن‌قدر براهین و شواهد و آثار و آیات خلق کرده که قابل احصاء و شمارش نیست؛ تا جایی که برای هدایت مردم، انبیاء را با بیّنات و کتب و معجزات و آیات فرستاد تا شاید مردم راه صحیح را بیاموزند و به سعادت و پیروزی نائل شوند.

پیامبر ما صلی‌الله علیه و اله در تمام دوران رسالتش از نظر قولی و عملی در تهذیب نفوس و تکمیل اخلاق اُسوه بودند و فرمودند: «من به خاطر تکمیل اخلاق مبعوث شدم.»

مشکل بشر در عدم رعایت فضایل و کسب رذایل و میل به شهوات و اطاعت از شیطان است، تا جایی که عده‌ای همانند حیوانات زندگی می‌کنند. پیامبر عظیم‌الشأن صلی‌الله علیه و آله برای ترمیم و مداوای اخلاق بشری و فروکش شدن طغیان‌ها و کنترل غرایز از هیچ نسخه‌ای دریغ نورزیدند و آنچه را لازم بود بیان کردند.

چون سعادت دنیوی و اخروی مدرّس می‌خواهد و هر کسی نمی‌تواند راه افراط و تقریط را کاملاً نشان دهد، و اعتدال را مبرهن سازد، خداوند که خود حکیم علی الاطلاق است همه انبیاء بخصوص پیامبرمان صلی‌الله علیه و آله را مربّی و معلم اخلاق معرفی نموده است تا خلقش با پیروی از او راه انحراف را در پیش نگیرند و به رذایل نزدیک نشوند و عزّت دو سرا را قابل شوند.

در قرآن سوره‌ای به نام قصص است و آن خود دلیل است که: بشر احتیاج به داستان و حکایت دارد.

از اول تا آخر قرآن جاهای فراوان از انبیاء و پادشاهان و قوم‌ها و … قصص نقل کرده است حتی سوره‌ای به نام قصص دارد. همچنین درباره جنگ و صلح، مسائل خانوادگی و اجتماعی و عقیدتی و مانند این‌ها را خداوند به زبان قصص و داستان بیان داشته است تا با خواندن آن‌ها راه ترقّی و تنزّل و سقوط و صعود در همه زمینه‌ها بخصوص اخلاقی را مردم بفهمند و به کار گیرند.

تازه در سوره یوسف علیه‌السلام از اول تا آخرش داستان جناب یوسف و یعقوب و زلیخا و برادران را نقل فرموده است و در اول سوره می‌فرماید: «ای پیامبر ما بهترین حکایات را  به وحی این قرآن به تو می‌گوییم.»

و در آخر همین سوره می‌فرماید: «همانا در حکایات آنان برای صاحبان عقل، عبرت کامل خواهد بود.»

و واقعاً یکی از شاهکارهای قرآن همین حکایت یوسف علیه‌السلام است که آن را «احس القصص» نام نهاده و در آخرش هم فرموده: «این حکایات درس عبرت است برای کسانی که می‌خواهند متنبه شوند و پند بگیرند و شیوه انسان‌های کامل را در پیش گیرند.»

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه در این باره به فرزندش امام حسن علیه‌السلام می‌فرماید: «اگر چه من عمر (بسیار) نکردم ولی در کارهای گذشتگان نگریستم و اخبارشان را اندیشه نمودم و در آثار (بازمانده‌های آنان) سیر کردم؛ انگار مانند یکی از آنان گردیده‌ام.

گویا به سبب آنچه از تاریخ آنان به من رسیده است با همه آنان از اول تا به آخر بوده‌ام. پس زندگی خوش و خوبی‌های آن‌ها را از زندگی تیره و بد برگزیدم و سود و زیان را دانستم و از میان آن‌ها آنچه پسندیده بود برایت خلاصه کردم و آنچه را مجهول بود از تو به دور داشتم.»

حقیر سال‌های قبل کتابی برای مداوای صفات رذیله در علم اخلاق به نام احیاء القلوب نوشتم؛ در اندیشه‌ام بود که کتابی در حکایات اخلاقی گردآوری کنم تا اینکه قضای الهی را مسافرت و هجرت نصیب شد و داعیه نوشتن به وجود آمد؛ اما با وجود عدم بضاعت کتب موردنیاز، به آنچه در دسترس بوده اکتفا کردم و به عون الله شروع به تحریر حکایات و قصص اخلاقی نمودم و برای هر موضوعی و در هر باب پنج حکایت را درج کردم.

البته کتابی را ندیدم به این صورت تألیف شده باشد، گرچه کتاب‌هایی مانند نمونه معارف اسلام و پند تاریخ قریب سی سال پیش نوشته شده بود و ما هم از این رو دو کتاب استفاده کردیم، لکن در آن دو، آیات، روایات، اشعار و امثله هم درج شده بود ولی ما فقط به ذکر قصص اکتفا کردیم و در بیان مطالب از آیات و روایات و اشعار و امثله که هم حجم کتاب زیاد می‌شد و هم فهم آن برای همگان میسّر نبود، دوری کردیم.

این تألیف برای عموم مردم از پیر و جوان که تا حدی خواندن و نوشتن را بدانند کافی است و مطالبی علمی یا حدیثی که تفهیم آن برای توده مردم مشکل بود تا حد امکان درج نکردیم.

اگرچه بعضی از حکایات شاید جنبه عینی و حقیقی نداشته باشد، نظر ما جنبه تعلیمی و عبرت آن است که خوانندگان محترم از آن یاد گیرند.

در تعیین هر موضوع از یک قضیه ادعا نداریم که فقط یک موضوع از یک قضیه استفاده می‌شود که ما درج کردیم، بلکه موضوعات دیگر هم از بعضی قضایا می‌شود استفاده کرد.

در نقل عبارات یا ترجمه فقط معنای تحت‌اللفظی آورده نشده است بلکه برای تفهیم از نقل به معنی و مفهوم و اشارات هم استفاده شده است.

برای عدم تداخل و اطاله کلام، بعضی از موضوعات را نیاوردیم و بسنده کردیم به آنچه نظیرش را آورده‌ایم. مثلاً ایثار را آورده‌ایم و نظیر آن یعنی انفاق را نیاوردیم.

برای خسته نشدن خواننده و تنوع از یک سری داستان‌ها مثل حکایت حکما و شاعران فقط استفاده نشده است بلکه متنوع آورده‌ایم تا خواننده در هنگام مطالعه خسته نشود و لذت بیشتری از قضایا ببرد.

از آنجایی که امانت‌داری باید حفظ شود، هر حکایتی را از هر کتابی که نقل کردیم با ذکر کتاب و جلد و صفحه متذکر شدیم، فقط در تصحیح و نتقیح و تغییر بعضی عبارات و کلمات برای روان‌تر شدن مطلب قلم به تحریر ما درآمده است.

امید است خوانندگان، خود پس از خواندن قضایا و حکایات کمی اندیشه کنند، پند و عبرت بگیرند تا راهی نوین برای حرکت به‌سوی مکارم اخلاق را در جان خود ایجاد کنند و آن‌هایی که انشاء الله دارای فضائل هستند، این حکایات را برای دیگران به جهت ترمیم یا مداوای نفوس ضعیف نقل کنند.

و آخر دعوانا ان الحمد لله رب‌العالمین
سید علی‌اکبر صداقت
مرداد ۱۳۷۸

بخش اول

    • پیامبر (ص) و ابوهیثم
    • هرمزان
    • پیمان حُلف الفُصول
    • انس بن نضر
    • برده مسلمان
    • عجب وساطتی
    • شکر نعمت
    • عیب پوشی
    • عیب نادانی بسیار است
    • عیب پنهانی
    • حامله شدن مریم به عیسی (ع)
    • از معجزات و کرامات عیسی (ع)
    • بالا رفتن به سوی آسمان
    • با پیراهنی پشمینه رفت
    • عیسی (ع) و امام زمان (ع)
    • حرمت بالاترین عید
    • بازوی علی علیه السلام
    • ناله ی ابلیس
    • انکار از شهادت
    • تعداد افراد غدیر
    • پر خور و کم خور
    • غذا با دوستی
    • یک لقمه و فروختن دین
    • برکت در نان است
    • غذای مرگ
    • غرور قلبی
    • غرور به مال و اولاد
    • پهلوان مغرور
    • عالم نحوی
    • نخوت ابوجهل
    • ذوالکفل
    • زورمند کیست؟
    • یک نصیحت
    • امام (ع) و غلام
    • خوی بد و خادمان

بخش دوم

    • از غیبت کننده جلوگیری کردند
    • مجازات غیبت در روز قیامت
    • مانع یاران
    • هزار تازیانه
    • غلام سخن چین
    • دیّوث
    • بی غیرتی و مُردن
    • غیرت هووگری
    • مرد نیشابوری غیور
    • غیرت ابراهیمی
    • عکس العمل امام (ع)
    • جواب اُسامه
    • شیطان در مجلس ناسزا گو
    • سیره
    • ابن مقفّع
    • جبرئیل به صورت دحیه کلبی
    • ائمه و ملائکه
    • خنده و گریه فرشتگان
    • فطرس
    • دیدن و شنیدن ملائکه
    • کشتن پسران
    • قابله دربار فرعون
    • جنگ با خدای آسمان
    • مکر الهی
    • عذاب و ایمان آوردن
    • چهار نفر ممتاز
    • اویس قرن
    • یونس بن عبدالرحمن
    • زکریا بن آدم اشعری
    • عبدالله بن ابی یعفور
    • بی لیاقت با فضل لایق می شود
    • تفضّل
    • زیادت
    • فضل او نه پندار
    • فضل الله

بخش سوم

    • پارسای فقیر
    • فقیر و بازنشستگی
    • آثار کمک به فقیر
    • همسایه ی سیّد جواد
    • ترک فقیری هم مشکل است
    • ترجیح درویشی بر گنج های دنیا
    • دفتر فقرا
    • مایه ی مباهات
    • سه نوع فقر
    • فقر ذاتی ممکن الوجود
    • عذر خواهی
    • پوشاندن قبر
    • قبری در تخت فولاد اصفهان
    • قبر مادر امیرالمؤمنین (ع)
    • قبری در طوس
    • قبر شیخ صدوق (م ۳۸۱)
    • پا بر فرش صاحبان قدرت
    • مَرخ و عفار
    • قدرت امام
    • قدرت خدا بیشتر است
    • سوء استفاده از قدرت
    • توجه به خلق یا خالق
    • پیامبر (ص) و قرآن
    • احمد بن طولون
    • پانصد قرآن بالای نیزه
    • ناپلئون
    • ابو دحداح
    • قرض مقروض را پرداخت
    • ثمره مهلت دادن به بدهکار
    • بدهکار نادان
    • بدهکار و نماز میّت

بخش اول

    • سوگند دروغ چرا؟
    • سوگند به تقیه
    • اثر سوء قسم ناروا
    • هزار دینار
    • سوگند باطل و زوال ایمان
    • صدا از قبر پیامبر (ص)
    • شک کردی
    • سوگند دروغ
    • قصه گویان مجالس
    • به خدا قسم دروغ می گویی
    • باهلی
    • سه قسمت
    • چشم را کور کرد
    • بی گناهان
    • سوادة بن قیس
    • امام علی (ع) و حاکم جنّ
    • میل قاضی و عذابش
    • حکم آخرتی
    • یهودی و امام (ع) نزد قاضی
    • چشم کور شد
    • زنجیر بر پای
    • ماهی از آسمان
    • عزائیل همنشین سلیمان (ع)
    • هدهد
    • فغفور پادشاه چین
    • قضای الهی
    • مشیّت الهی
    • شکایت و عتاب
    • قضا و قدر
    • گوی چوگانیم
    • زیر و رو شدن
    • درد قلب
    • رقت قلب
    • آرامش دل
    • انشراح قلب

بخش دوم

    • سیره امام صادق (ع)
    • سلمان
    • به قناعت، نفس ذلیل می شود
    • غذای خود یا سلطان
    • سیره قانعان
    • صحبت قیامت
    • قیامت ها
    • من و قیامت
    • یک روز پنجاه هزار سال
    • علم حضوری
    • شهادت موی چشم
    • دادخواه قیامت
    • شرورترین مردم در قیامت
    • ترس از قیامت
    • امام مجتبی (ع)
    • توبه بن صمه
    • وقف نامه
    • عمر بن مسلم
    • کار بهتر از صدقه خوردن
    • به زحمت انداختن نفس
    • یعقوب بن لیث صفّار
    • کار در زمین
    • آبکشی
    • گوسفند داری
    • بازرگانی
    • باغ خرما
    • فرعون و شیطان
    • اعتقادی
    • شک در علی (ع) کفر است
    • کافر به حق شوهر
    • فرعون امّت
    • اخبار از بی طهارتی
    • با انگشت سینی را نصف کرد
    • پرنده آسمان
    • تقلیل کرامت
    • دفع ملخ

    مطالب بیشتر

    • کَرم و عذرخواهی
    • از کَرم چوب زر شود
    • صدر مجلس
    • عطای پنهانی
    • درب بزرگ و کوچه ی عمومی

بخش سوم

    • نه هزار سال
    • قطع طواف
    • اهتمام در حوائج
    • خاموش کردن چراغ
    • کاهو
    • کودکی بر سر ناودان
    • دو کودک
    • مهربانی به کودک
    • ایاس
    • کودکی امام
    • کینه جویی ولید
    • ابن سلار
    • کینه تبدیل به دوستی
    • منافق کینه توز
    • هند جگر خوار
    • درس گدایی
    • داخل چه صنفی؟
    • دست تهی
    • گریه و خاموشی
    • اکسیر
    • جنگ خندق
    • حکیم و فرزند
    • درسی از یوسف
    • چهار ماه
    • سیره ی پیامبر (ص)
    • نوح علیه السلام
    • یحیی علیه السلام
    • شدّت گریه حضرت زهرا (س)
    • ۳۵ سال گریه
    • گریه رحمت
    • درد دل امیر المؤمنین (ع)
    • شِکوه حضرت یعقوب (ع)
    • شکایت محرومان
    • شِکوه بر مرگ فرزند!
    • شکایت شتربان

بخش اول

    • تبعید گناهکار
    • عیسی (ع) و طلب باران
    • علت این گناه
    • کفّاره گناهان
    • حمید بن قحطبه طائی
    • تشنه به دوغ تازه
    • پادشاه ظالم
    • خیار سبز کاکل به سر
    • مسجد جمجمه
    • حمامی
    • لباس یوسف
    • هوای سرد و نداشتن لباس
    • لباس شیطانی
    • پیراهن حاکم مسلمین
    • شلوار
    • لذّات هفتگانه
    • توصیف زیبایی
    • لذت مناجات
    • پالوده یا لوزینه
    • لذّت از قتل نفس
    • حبّیه و قهریّه
    • ظهور در انوار لطف و قهر
    • عاشق قهر
    • لطف و قهر برابر
    • هم لطف و هم قهر
    • لعنت به مشرکین
    • علت نفرین
    • ابوسفیان
    • نفرین روح
    • حرمله
    • ناله ی هنگام زایمان
    • مادر بر دوش
    • امّ وهب
    • اجازه ورود
    • مادر حارثه بن سراقه

بخش دوم

    • این همه پول از کجا؟
    • حق السکوت
    • صرف صحیح مال
    • اموال بی حساب
    • چهار دینار
    • محبّت خدا به بندگان
    • محبّت به چوب
    • روغن فروش
    • جوان یهودی
    • دوست واقعی
    • گروهی از قریش و غیر قریش
    • مدارا با دشمن
    • مدارا با شخص فرومایه
    • بریحه
    • مدارا با لشکر بی آب
    • مدح و خودپسندی
    • برای یافتن پول
    • مدح خداوندی
    • مدح لئیمان
    • مادح از زبان علی (ع) سخن گوید
    • تعریف خنده دار
    • تحسین چاپلوس
    • ثنا را تکذیب کرد
    • تغافل
    • مؤمنِ آل فرعون
    • مدّعیان مذوّر (متقلّب)
    • درویش مآبان
    • مارگیر (مُرادان دروغین)
    • گربه نماز کرد
    • دعوت خلق
    • پندار غلط
    • من ابراهیم خلیل هستم
    • فساد در زمین
    • عصای موسی (ع)
    • اخبار از نیّت
    • صبر بر شکنجه

بخش سوم

    • اگر من بنوشم
    • شراب بدل ندارد
    • دو سوم
    • تعجب ندارد
    • نادان تر از شراب خوار
    • پیرمرد ۱۵۰ ساله
    • گفتگوی هنگام مرگ
    • فرشته مرگ
    • علامه مجلسی
    • مالک اشتر
    • جواب وزیر
    • میر کندی
    • نام پدر و مادر حضرت آدم
    • پوستین
    • گوش بزرگ
    • به سخن پاداش نه قبیله
    • مِهر حقیر و پاداش بزرگ
    • جزای قرض دوام عمر
    • جزای عمل با فضل، نه عدل
    • مزد عمل شیر فروش
    • اصحاب و مسابقه سواری
    • زورآزمایی
    • پوریای ولی
    • مسابقه هنر
    • مسابقه خط نویسی
    • حق به زبان آوردن افراد
    • به طرف بدر
    • تهدید و مقابله با آن
    • دفاع از مدینه
    • صفین و نظریه اکثریت
    • خوارزم شاه
    • ای خدا آیا خوابی؟
    • قبر حسین مظلوم
    • خدایا تو بیداری
    • محمد و ابراهیم نوجوان

بخش اول

    • سرزنش
    • محنت به سر آیه
    • به یک عمل ناچیز
    • نفس هم برای خود امامی دارد
    • معرفت به زیر پا نهادن نفس
    • خان الصعالیک
    • شکایت از خدا
    • علائم شناخت خداوند
    • از خودشناسی به خداشناسی
    • ابزار برای رسیدن به معروف
    • حاشا
    • مقام رضای ابوذر
    • خنساء راضیه بود
    • مقام زن بنی اسرائیل
    • زندانیان حجّاج
    • قرآن بر نیزه
    • جواب وزیر مختار
    • بُسر بن اُرطاه
    • مکر زرقاء
    • عمرو عاص
    • پیری و ملکات
    • ده، یازده
    • دائمی و همیشگی
    • بنان طفیلی
    • واعظ مراسی کاکل به سر
    • مناجات با تنی عریان
    • فضیل بن عیاض
    • لباس مناجات
    • سه جمله
    • جبّار زمین به سوی جبّار آسمان
    • خنثی شده توطئه
    • شبث بن ربعی
    • اَخْنس
    • وعده های پوچ منافقین
    • ابن زبیر

بخش دوم

    • حفظ و عبادت و تشییع جنازه
    • مودّت نباشد چه می شود
    • سفارش پیامبر (ص)، محبّت عملی بود
    • طینت ما
    • سعید کیست؟
    • نام و نسَب و عمر موسی (ع)
    • برگزید ن برای تکلم
    • اخبار از آمدن موسی
    • فرار و ازدواج
    • تأویل کفش
    • مؤمن کامل
    • مؤمن دو بار گزیده نمی شود
    • بی اعتنایی به مؤمن کامل
    • دفع بلا به خاطر مؤمن
    • مؤمن خراسانی
    • صفوان
    • معاویه
    • از مهمان پول نمی گیرم
    • سفره ی میزبان حقیقی
    • میزبان قرض می کند
    • نان دادن مهمان
    • قوم لوط
    • احترام مهمان
    • مهمان بدون تکلّف
    • سر سفره امام مجتبی (ع)
    • کمک می جویم
    • ابا فُتاده
    • بند کفشت
    • ولیمه عروسی
    • از جور فرار نکردند
    • نجات یافتگان کشتی نوح (ع)
    • نجات بچه آهو
    • ابوالحسین کاتب
    • نجات به ریش جنبانیدن
    • نجات دختر استر آبادی

بخش سوم

    • نذر انقلابی
    • نذر برای مسجد ساختن!
    • نذر مادر خلیفه
    • عمران بن شاهین
    • نذر نصرانی برای امام هادی (ع)
    • باغ ضَرْوان
    • زیاده روی در نعمت
    • شکر نعمت
    • دل کندن از نعمت دنیا
    • نعمت واقعی چیست؟
    • به جای نفرین دعا کرد
    • عبیدالله بن زیاد
    • حام بن نوح
    • حرمله
    • مبعوث به رحمت
    • اژدهای نفس
    • آب لیموی شیراز
    • بهترین و بدترین
    • ابوخیثمه
    • نفس مستعد
    • جامع خیر
    • شیطان
    • هم ردیف
    • شیطانت
    • پاره آتش
    • بیدار شدن برای نماز شب
    • ملائکه را شاهد می گیرم
    • آثار نماز شب
    • فیض از نماز شب
    • نماز دل شب

    مطالب بیشتر

    • نماز شب و گرسنگی
    • ریسمان
    • دنیا و آخرت در نماز شب
    • همه خانواده برای تهجّد
    • نماز شب در زندان

بخش اول

    • نماز از ترس
    • تیر در پای
    • نماز جماعت
    • گول خوردن از نمازگزار
    • نماز جمعه
    • اهتمام سربازان به نماز
    • عیب جویی در نماز
    • مار در گردن نمازگزار
    • آثار بد ترک نماز
    • دو رکعت نماز یا ساختن گلدسته
    • همراه موسی علیه السلام
    • اخبار از نیّت
    • نیّت پادشاه
    • شقیق بلخی
    • ابو عامر و مسجد ساختن
    • اطلاع ملائکه بر نیّات
    • کردار اهل بهشت
    • نیّت معاویه
    • نیّت سوء ابوعامر
    • مقصد مداحان
    • نیکی حق به ملخ
    • پاسخ نیکی
    • خواندنی است
    • جواب نیک
    • بعد از پدر و مادر
    • اسم های نوح علیه السلام
    • شمایل
    • هزار مرتبه لا اله الّا الله
    • سام
    • پسر نوح
    • ارادت
    • فرصت ندادن به وسوسه شیطان
    • وسوسه و اثر وضعی عمل
    • شیطان در سه حال
    • وسوسه در وضو
    • وصیّت بی جا
    • حکیم و سه پسر
    • عبید زاکانی
    • پنج نفر وصی
    • شورای شش نفره
    • مرد با وفا
    • اسماء در شب عروسی
    • وفایی عجیب
    • ابوجعده
    • وفای به کثیر

بخش دوم

    • مرگ خلیفه
    • بخوانند و اجابت کنم
    • قاموسی
    • بنده نوازی
    • ملحق می شوم
    • غلام سیاه
    • عیال عبدی شاعر
    • پسر دائی معاویه
    • مکنده شیر از پستان ولایت
    • دیدن شاه ولایت
    • ابن فارض مصری
    • صدا از قبر پیامبر (ص)
    • ولایت خاتم
    • نوجوانان و ولایت
    • چهره ی پیامبر دگرگون شد
    • واحده یعنی ولایت
    • دورغگو هدایت یافت
    • از بین بردن گمراه کننده
    • سیّد حِمْیَری
    • یاقوت
    • عمیر بن وهب
    • هدیه برای مریض
    • مورچه و پای ملخ
    • هدیه به راوی حدیث
    • عجب هدیه ای !
    • کوزه آب باران
    • فروش خانه همسایه
    • کافر و همسایه مؤمن
    • تأدیب همسایه
    • چهل خانه
    • قانون چنگیز خان
    • صبر بر آزار همسر
    • زیبایی برای همسر
    • حَوْلاء
    • همسران سه دسته اند
    • ام سلمه همسر پیامبر (ص) شد
    • همراه ناآزموده
    • اثر همنشین
    • کند همجنس با همجنس پرواز
    • فرعون و هامان
    • عذاب بر همنشین گناهکار

بخش سوم

    • پیشوای هوی پرستان
    • هوی پرست کیست؟
    • زشتی هوی روزی معلوم می شود
    • تدلیس نفسانی
    • با هوی، دعای مستجاب را رد کرد
    • نام و نسب
    • اخبار از هود علیه السلام
    • دعوت به خداپرستی
    • عذاب به باد
    • اختلاف در قبر هود (ع)
    • توصیف یار باوفا
    • نقش یار
    • یار بد
    • یار (استاد)
    • از حال شما غافل نیستم
    • محمد بن شهاب زهری
    • الله گو چرا ناامید شود
    • نومید از استجابت
    • مجازات تبدیل یأس به امید
    • فرعون هم ناامید نیست!
    • بصری یتیم نواز
    • اسفندیار
    • توجه به یتیم نوازی
    • سفارش به عمّه ها
    • یتیمان شهید
    • درمان چاقی
    • محمد بن بشیر حضری
    • فردوسی (م ۱۴۱۱)
    • تقاضای یقین بیشتر
    • حارثه بن نعمان
    • ممکن است راست باشد
    • احاطه بر مسائل از یقین است
    • یقین محمد بن بشیر
    • گفته حاج فاضل
    • موسی مبرقع
    • علت بلای یعقوب
    • یوسف در بلا افتاد
    • نه سال، دوازده روز، بیست درهم
    • عزیر مصر
    • لاوی
    • بعد از واقعه اُحُد
    • پنجاه نفر یهودی
    • شرمندگی یهودی
    • راضی به جرم
    • پیامبر (ص) در معبد یهودیان
© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.