اجتناب از و قّاتون

افراد زیادی در طول بیش از هزار سال، به‌دروغ، وقت قیام را مشخص و معیّن کرده‌اند؛ شیعیان نباید گول این افراد را که به وقّاتون (تعیین‌کنندگان وقت ظهور) معروف‌اند را بخورند.

تعیین کردن زمان خاص برای ظهور حضرت علیه‌السلام یکی از حربه‌هایی بوده و هست که با آن بعضی شیعیان را دل‌خوش می‌کنند، لذا این افراد با سرگرم شدن به این موارد کذب، از پرداختن به وظایف خود بازمی‌مانند.

تکذیب کردن وقّاتون از دستورات اکید است، چراکه وقت ظهور، سرّ خدا بوده و زمانش مجهول است؛ این از حقایقی است که شیعه باید در نظر داشته باشد.

اسحاق بن یعقوب گوید: از محمد بن عثمان عمری (نائب خاص حضرت) درخواست کردم تا نامه‌ام را که مسائلی در آن نوشته بودم به دست امام علیه‌السلام برساند و جواب آن را بیاورد. پس توقیعی به خط حضرت صادر شد و در آن نوشته بودند: «اما ظهور فرج با خداوند است و تعیین‌کنندگان زمان ظهور دروغ می‌گویند.»(۱)

فضیل از امام باقر علیه‌السلام سؤال کرد: «آیا زمان ظهور معیّن شده؟» امام علیه‌السلام فرمودند: «دروغ گفته‌اند تعیین‌کنندگان و سه بار تکرار کردند.»(۲)

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «وقت گذاران دروغ‌گویند، ما وقتی را نه در گذشته و نه در آینده، تعیین نکرده‌ایم.»(۳)

پس راه صواب آن است که منتظر تسلیم قضا و قدر بوده و با تکذیب وقّاتون، به وظایفی که به عهده دارد بپردازد.

چراکه تعیین وقت ظهور و عدم تحقق آن، موجب سستی عقیده شده و یأس را ببار می‌آورد و درنتیجه با پرداختن به موضوعاتی از قبیل بداء، لوح محو و اثبات و امثال این‌ها و با مشتبه سازی و تأویلات نادرست از این مطالب و دامن زدن به خرافات، منتظران را سرگرم می‌کنند.

اگر منتظران با مطالعه و استناد به کتب معتبر نسبت به علائم قبل از ظهور مانند سفیانی، یمانی، صیحۀ آسمانی و …آگاهی کافی پیدا کنند بهتر بوده و گمراه نمی‌شوند؛ به‌طور مثال یکی از نشانه‌ها این است که فاصله زمانی بین خروج سفیانی تا خروج  امام علیه‌السلام، یک سال بیشتر نیست؛ و این نشانه‌ها در کتب مذکور آمده است و چون او قیام کند، دیگر ظهور نزدیک نزدیک است.

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.