از علوم مکاشفات
فیلسوف نامدار ملاصدرای شیرازی در رساله سه اصل، باب چهارم میفرماید: ایمان به بهشت و دوزخ، رکن عظیم در دین است و کم کسی را این اعتقاد حاصل از روی برهان و یقین است نه از روی ظن و تقلید و تخمین. بیشتر دانایان و مجتهدان، در این مسئله مقلّداناند و مثل ابوعلی سینا که رئیس فلاسفه اسلامش میدانند، در این مسئله به تقلید راضی شده و به کشف و برهان ندانسته تا چه رسد به دیگر ارباب بحث؟
حقایق احوال آن نشأه را جز به نور متابعت سید انبیا صلیالله علیه و آله نمیتوان یافت؛ زیرا که معرفت دنیا و آخرت و بهشت و دوزخ و معرفت ملائکه و جن و روح و کروبین و احوال معراج و معیت حقتعالی با کل موجودات و همچنین سیر معراج و طی سماوات و نظایر اینها از علوم مکاشفات است که عقل ارباب فکر و اهل نظر از ادراک آن عاجز است و لوح این علوم جز در مکتب و علمناه من لدنا علماً، یعنی ما او را (خضر را) از نزد خود دانشی آموختیم، نوشته نمیشود.