وبلاگ

با جواب هفت پرسش، اسلام آورد

عامر بم واثله گفت:  یکی از یهودیان مدینه، نزد امام علی علیه السّلام آمد و گفت: من از سه چیز و سه چیز و یک چیز پرسش می‌کنم؛ حضرت فرمود: چرا نمی‌گویی از هفت چیز پرسش می‌کنم؟ گفت: از سه چیز پرسش می‌کنم اگر پاسخ آن‌ها را دست گفتی، از سه چیز دیگر پرسش می‌کنم و پاسخ آن‌ها را اگر گفتی از آن یک چیز، پرسش می‌نمایم. امام فرمود: اگر پاسخ گفتم، چه می‌دانی درست است یا نادرست؟ یهودی از آستینش کتاب کهنه‌ای بیرون آورد و گفت: این کتاب از پدرانم و اجدادم به من رسیده است، املاء موسی بن عمران و خط هارون بن عمران است، سؤالات من و پاسخ آن‌ها در این کتاب، مذکور است.

امام فرمود: اگر درست پاسخ گفتم، اسلام می‌آوری؟ گفت: به خدا سوگند، همان ساعت اسلام می‌آورم.

امام علی علیه السّلام فرمود: بپرس! یهودی گفت: بگو اوّل سنگی که بر روی زمین کار گذارده شد و اوّل درختی که روی زمین روئید و اوّل چشمه‌ای که روی زمین جوشید، کدام است؟

امام فرمود: اوّل سنگی که روی زمین کار گذارده شد، یهودیان می‌گویند سنگ بیت‌المقدس است و دروغ گفته‌اند؛ بلکه آن سنگ، حجرالأسود است که حضرت آدم آن را از بهشت آورد و در خانه خدا به کار نهاد، مردم او را دست می‌مالند و می‌بوسند و عهد و پیمان عالم در را در نزدش تجدید می‌کنند زیرا او فرشته‌ای بود، نوشته پیمان عالم در را در خود فرو برد و با آدم در بهشت بود، آنگاه‌که حضرت آدم از بهشت بیرون شد با آدم به زمین آمد و به صورت سنگی شد. یهودی گفت: راست گفتی!

امام فرمود: اوّل درختی که بر روی زمین روئید، یهودیان می‌گویند درخت زیتون است، دروغ گفته‌اند؛ بلکه خرمای عجوه است (خرمایی سیاه‌رنگ که در مدینه بسیار است) آدم، آن را از بهشت آورد و درخت خرمای عجوه، اصل همه درختان خرماست. یهودی گفت: راست گفتی!

امام فرمود: اوّل چشمه‌ای که بر روی زمین جوشید، یهودیان می‌گویند چشمه‌ای است که زیر سنگ بیت المقدّس است، دروغ گفته‌اند؛ بلکه آن، عین الحیاه (چشمه زندگی) است که یار موسی (یوشع بن نون) در نزد آن چشمه، ماهی نمک‌زده را فراموش کرد و آن را در آنجا گذاشتند و رفتند، پس از آن چشمه به آن ماهی رسید، زنده شد و خود را در آب انداخت و آب آشامید و آن چشمه‌ای است که موسی و خضر در طلبش بودند. یهودی گفت: راست گفتی!

امام فرمود: آن سه چیز دیگر را پرسش کن. گفت: این امّت، پس از پیامبرشان چند امام دارند؟ و منزل محمد صلی‌الله علیه و آله در بهشت، کجاست و چه کسانی با او در منزلش هستند؟ امام فرمود: برای این امّت، پس از پیامبرشان دوازده امام است که خلاف مخالفان به آنان زیانی نمی‌رساند یهودی گفت: راست گفتی!

امام فرمود: منزل محمد صلی‌الله علیه و آله در بهشت عدن است و آن در وسط بهشت‌هاست و برترین بهشت‌هاست و نزدیک‌ترین آن‌ها به عرش خدای رحمان است. یهودی گفت: راست گفتی!

امام فرمود: با محمد صلی‌الله علیه و آله در آن بهشت، دوازده امام هستند که اوّل آنان من و آخرشان قائم، مهدی است. یهودی گفت: راست گفتی!

امام فرمود: آن یک چیز را پرسش کن. گفت: پس از پیغمبر، چند سال در دنیا هستید؟ می‌میرید یا کشته می‌شوید؟ امام فرمود: پس از پیامبر صلی‌الله علیه و آله سی سال زندگی می‌کنم، سپس کشته می‌شوم و این به این خضاب می‌گردد و به محاسن و سر شریفش اشاره کرد.

یهودی گفت: «شهادت می‌دهم که غیر از الله، خدایی نیست و حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله، رسول خدا است و تو وصیّ رسول خدا هستی». (ینابیع الموده، ص 443- بوستان معرفت)

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.