وبلاگ

برادران و خواهران امام علی علیه السّلام

امام علی علیه السّلام دارای سه برادر به نام «طالب» و «عقیل» و «جعفر» و دو خواهر به نام «فاخته»(ام هانی) و «جمانه» بوده است که همه از طرف پدر به ابوطالب و از طرف مادر به فاطمه بنت اسد منسوب هستند، پس امام علی علیه السّلام برادر و خواهر پدری تنها، یا مادری تنها و یا رضاعی نداشتند.

امّا جناب طالب، برادر بزرگ امام، ده سال از عقیل بزرگ‌تر و سه سال قبل از هجرت در سن پنجاه‌سالگی از دنیا رحلت فرمود و از او اولادی نماند.

امّا عقیل، برادر دوّم امام، ده سال از جعفر بزرگ‌تر و دارای اولادی عظیم‌الشأن، همانند مسلم داشت و در سنه پنجاه هجری در سن نودوسه سالگی (در مدینه یا شام) درگذشت.

امّا جعفر، برادر سوّم حضرت، ده سال از امام بزرگ‌تر و دارای هشت پسر بود که مادر اینان اسماء بنت عمیس بوده است و در سن چهل‌ویک سالگی در جنگ موته در سنه هشتم هجری به شهادت رسید، در این جنگ دو دستش در راه خدا قطع شد؛ وقتی‌که امام علی علیه السّلام بر سر جنازه‌اش آمد، فرمود: آلان استخوان‌های کمر و پشتم جدا شد.

امّا فاخته خواهر امام معروف به ام هانی، زوجهٔ هبیره ابن ابی وهب، دارای چهار پسر به نام جعده و هانی و عمر و یوسف بود.

امّا جمانه، خواهر دیگر امام علی علیه السّلام زوجه ابی سفیان ابن حارث بن عبدالمطلب، برادر رضاعی پیامبر بود که مادر جناب عبدالله بن ابی سفیان بود. (منتخب التواریخ، ص 129-125)

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.