خفی
خفی، لطیفهای ربّانی در وجود آدمی بالقوه به ودیعه گذاشته شده و بالفعل نمیشود مگر به غلبه واردات الهی که در این مرتبه تنها خدا را مشاهده میکند نه چون مقام سرّ که خدا را در دریا و صحرا مشاهده میکرد.
ملّا هادی سبزواری اطوار هفتگانه نفس در حاشیه اسفار ج ۷ صفحه ۳۶ به این ترتیب شمرده:
نفس، عقل، قلب، روح، سرّ، خفی و اخفی
مرحوم شاهآبادی در کتاب الانسان و الفطره مرتبه عقل را پیش از قلب میداند ولی صدرالمتألهین چنین شمارش کرده: طبع، نفس، قلب، عقل، روح، سرّ و خفی و مرتبه اخفی را نیاورده.
امّا در کتاب آفتاب خوبان ص ۶۵ آمده از عالم ربّانی سید عبدالکریم رحمة الله علیه دربارهٔ آخرین مرتبه ترقّی جان انسانی سؤال شد، فرمودند: سرّ آخرین مرحله معنوی جان انسانی است.
نامگذاری مراتب جان انسان را عرفا متفاوت بیان فرمودند و این نامها بر اساس نظرهای آنان است.