وبلاگ

رُفع القلم تا سه روز

درباره روز عید غدیر از امام رضا علیه‌السلام روایت است که: خداوند تا سه روز (روز عید غدیر ۱۸ ذیحجه و دو روز بعد) به ملائکه امر می‌کند خطا و گناهی برای شیعیان و محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام ننویسند. (خزینه الجواهری، ص ۳۶۲؛ بحارالانوار و زاد المعاد علامه مجلسی «ره»)

این به خاطر شرافت و کرامت این عید بزرگ است که اگر احیاناً از شیعیان و دوستان اهل‌بیت علیهم‌السلام، گناهی صادر شود بخشیده می‌شود.

مثل این روایت درباره روز نهم ربیع‌الاول وارد شده است. به این مضمون که حذیفة بن یمان از پیامبر صلی‌الله علیه و آله نقل کرده است که در حدیث مفضل در باب نهم ربیع‌الاول فرمود:

خداوند به من وحی کرد: ای محمّد! در علم من مقرر شده است… به‌درستی که من فرستادگان هفت‌آسمان را امر کردم برای شیعیان و محبان دین شما، این روز را عید بگیرند؛ و امر کردم ثنا کنند و طلب آمرزش نمایند برای شیعیان و محبّان شما از فرزندان آدم و ملائکه نویسندگان اعمال را امر کردم تا از این روز (نهم) تا سه روز قلم (نوشتن گناه) از مردم بردارند و برای کرامت تو و وصی تو گناهان ایشان را ننویسند. (تولی و تبری شیخ جواد کربلایی؛ زوائد الفوائد سید بن طاووس)

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.