سه گونه تقوا
تقوی بر سه وجه است:
1- تقوی بالله: یعنی تقوای از برای خدا و آن ترک حلال (مکروهات و مباحات و لذات مشروع نفسانی) تا چه برسد به امور مشتبه و این تقوی خاص الخاص است.
2- تقوی من الله: تقوای از خدا و آن ترک شبهات است تا چه رسد به حرام و این تقوای خاص است.
3- تقوی از خوف آتش و عقاب و آن ترک حرام است و این تقوی عام است. مثل تقوی مانند آبی است که در نهر روان و زیر درختان میرود و هر درختی به اندازه جوهر و طمع و لطافت ارتزاق میکند و مردم هم به اندازه ظرفشان استفاده میبرند. تقوی هر کس بیشتر باشد عبادتش خالصتر است و هر عبادتی بر تقوی نباشد، همانند غبار پراکندهای است که قیمتی ندارد. خداوند در سوره توبه آیه 19 فرمود: «آیا کسی که بنیانش بر تقوی و خوشنودی خدا باشد بهتر است یا کسی که اساسش بر کنار رود آبی که سست باشد و به مرور زیرش خالی و او را در جهنم اندازد.» در حقیقت تقوی، طاعت خالص بدون معصیت است و یاد خداوندی است که فراموشی ندارد و مقبولیت اعمال بدون آن مردود است.