صورتها
علوم اهل محسوسات که عالمان، خود را وقف آن علوم ظاهری کردهاند، نتوانند به علوم باطنی برسند؛ چرا که بر دهان آنها پوزبندی زدهاند و نتوانند از شیر حقایق و معارف استفاده کنند. چرا که ظاهربین و صورتپرست از سیرت خالی است. بدان که شباهت صورتها، دلیل افضلیت یکی بر دیگری نیست؛ رنگ و نقشها سیرت را بازگو نمیکنند. ابولهب عموی پیامبر صلیالله علیه و آله بود، اما از سیرت با پیامبر صلیالله علیه و آله هیچ شباهتی نداشت. در مثال نقش بر دیوار، مانند اوست ولی حقیقت و باطنی ندارد. سگ اصحاب کهف ظاهراً سگ بود، چون پی اصحاب کهف برفت، قابلذکر شد و مقرّب اولیاء خدا شد و نامش در قرآن یاد شد. پس زیبایی سیرت نزد حق، پسندیده است نه زیبایی صورت.