۱. بیشترین استفاده اخلاق و ذکر را از کدام استادتان بردید؟
از مرحوم شیخ مرتضی طالقانی رحمة الله علیه.
۲. آشنایی شما با مرحوم سید هاشم حداد چه طور شروع شد؟
در نجف وقتی بسیار تدریس میکردم همانند کفایة و منظومه و امثال اینها، دوستی آمد و گفت: بیا برویم کربلا نزد یکی از شاگردان مرحوم سید علی آقا قاضی «قدّس سرّه» به نام سید هاشم حداد. با هم رفتیم همان مجلس اوّل او ما را و ما او را پسندیدیم.
۳. فرق بین علمای گذشته و جدید چیست؟
زهد در علمای گذشته بیشتر بوده است و حتّی آنان در علوم غریبه هم ممتاز بودند.
۴. شما شیخ محمدتقی لاری را دیده بودید؟
او از شاگردان سید علی آقا قاضی بوده و در اذکار و مکاشفات قوی بود و با من رفیق بود.
۵. آیا مطالبی هم از شیخ مرتضی طالقانی نوشتهاید؟
چند دفتر از اخلاقیات و اذکار ایشان را نوشتم، وقتی به ایران میآمدم همه آنها را بعثیها از من گرفتند.
۶. علت غفلت بعضی اهل دانش فقط نبودِ استاد اخلاقی است؟
نبود استاد اخلاقی قوی یک علت است، علل دیگر هم دارد مانند اختلاف استعدادها و کمبود ظرف وجودیشان هم دخیل است.
۷. عدهای اساتید عرفان و اخلاق را درک کردهاند و باز دنبال این و آن و اخبار دیگران هستند. مشکل اینان چیست؟
اینان چون خودشان مجاهدت نکردند، ترقی ننمودند و دنبال اخبار و حرفهای این و آن هستند (باید خود همانند چشمه بجوشند).
۸. ملّاصدرا را چه طور میدانید؟
ملاصدرا دائم الوضو بوده و بسیار قوی و مانندش بعد از او نیامده است.
۹. آیا مرحوم آیتالله کوهستانی را دیدهاید؟
در سفری که از نجف به ایران آمدم به طرف مشهد مقدس میرفتم، به خدمتش رسیدم. انسان تحفهای بود؛ با اینکه برای همه نان و آش میآورد برایم برنج و مرغ درست کرد و خیلی از دو جدّم سید حسن کشمیری در کربلا و سید محمدکاظم یزدی در نجف تعریف میکرد، مخصوصاً از سید حسن کشمیری و با او مأنوس بوده است و درس سید کاظم یزدی را هم درک کرده بود.
۱۰. از شاگردان سید علی آقا قاضی کدام قویتر بودند؟
سید احمد کشمیری قوی و سوخته دل بود.
۱۱. سبب آشنایی شما با آقای قاضی چه کسی شد؟
شیخ مرتضی طالقانی به من فرمود: نزد ایشان بروم.
۱۲. چند سال آقای قاضی را درک کردید؟
قریب پنج سال.
۱۳. شما شیخ علی زاهد قمی شاگرد ملّا حسینقلی همدانی را دیدهاید و سؤالی از ایشان کردهاید؟
به ایشان گفتم: چیزی برای راه بندگی به من بدهید. فرمود: علی بن ابراهیم قمی میگوید: «لا اِلهَ إِلّا اَنْتَ سبحانک انّی کنت مِنَ الظّالمین» (انبیاء ۸۷) (ذکر یونسیه را در سجده دادند).
۱۴. اساتید شما در فلسفه چه کسانی بودند؟
شیخ فیض خراسانی و شیخ صدرا بادکوبهای.
۱۵. بیشترین فوقالعادگی آقای حداد در چه چیزی بوده است؟
در علم به نفس و خودشناسی.
۱۶. گویند مرحوم سید علی آقا قاضی را در مشهد ایران دیدند. وقتی در نجف به او گفتند، انکار میکرد. نظر شما چیست؟
بعید نیست ایشان طی الارض داشته بود؛ گاهی هم ملکی بهصورت همان شخص درآید و زیارت کند.
۱۷. بعضی اهل دانش در امور ولایت مطلقه امامان علیهمالسلام دچار ضعف هستند از چه راهی تقویت و تفهیم شوند؟
استاد در حوزهها زیاد شوند که در امور ولایت مطلقه هم چشیده باشند و هم تدریس کنند تا این کمبود برطرف شود.
۱۸. آقا شیخ مرتضی طالقانی در نزد شما به مقام معنوی آقای قاضی رسیده بود؟
او قوی بود و ضمیر را میخواند ولی به مقام آقای قاضی نرسیده بود.
۱۹. آقای قاضی دارای چه خصوصیاتی بود؟
توکّلش بر خدا قوی بود، منزوی از خلق و سجده یونسیه را انجام میداد و به فناء فی الله رسیده بود.
۲۰. وصیّت خاص مرحوم آقای قاضی «قدّس سرّه» به فرزندش مرحوم سید مهدی که با شما بسیار صمیمی بود، چه بود؟
دو چیز بود: اوّل اینکه هر روز خودت را بر امیرالمؤمنین علیهالسلام عرضه بدار، دوم اینکه هیچگاه درب خانه اهل دانش که مردم مراجعه میکنند (بقصد دنیا و پول) رفت و آمد مکن.