وبلاگ

فضیلت روز عید غدیر

1- امام رضا علیه‌السلام فرمود: چون روز قیامت شود چهار روز را در برابر خداوند آرایش می‌دهند، هم چنان‌که عروس را برای رفتن به حجله آرایش می‌دهند.

عرض شد: این روزها کدامند؟ فرمود: عید قربان و عید فطر و روز جمعه و روز عید غدیر. روز غدیر بین قربان و فطر و جمعه مانند ماه در میان ستارگان است.

2- امام رضا علیه‌السلام فرمود: روز عید غدیر روزی است که خداوند نویسندگان اعمال (کرام‌الکاتبین) را امر می‌کند که از دوستان اهل‌بیت و شیعیان ایشان تا سه روز از غدیر هیچ خطای ایشان را به احترام (کرامت) محمد صلی‌الله علیه و آله و علی علیه‌السلام و ائمه (صلوات الله علیهم اجمعین) ننویسند. سه روز یعنی روز عید غدیر و دو روز بعد مراد است.

در تفسیر و تأویل این حدیث گفته‌اند: اگر محبّی به سهو و یا خطا، گناهی در این سه روز از او سر زند به خاطر عظمت و کرامت این بزرگ‌ترین عید، خداوند دستور می‌دهد نویسندگان ننویسند تا توفیق توبه از ساحت عید غدیر شامل حال گردد، چراکه در روز تاج‌گذاری پادشاهی، جلو او کسی از دوستان او را توبیخ نمی‌کنند و یا چوب نمی‌زنند، چراکه حرمت تاج‌گذاری از بین خواهد رفت و سلطان ناراحت می‌شود، لذا به خاطر حرمت این روز (البته برای کسی که عارف بحقه این عید باشد) ننویسند و توبیخ نکنند که این محب سهواً و نسیاناً از وی خطایی صادر شده است.

3- امام رضا علیه‌السلام فرمود: ای پسر ابی نصر بزنطی هر کجا که باشی، سعی کن که روز عید غدیر نزد قبر مطهر حضرت امیرالمؤمنین حاضر شوی. به‌درستی که خداوند در این روز گناه شصت‌ساله هر مرد مؤمن و زن مؤمنه را می‌آمرزد. در این روز از آتش جهنّم دو برابر آنچه در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر آزاد کرده، آزاد می‌کند. یک درهم در این روز به برادران مؤمن بدهی، برابر با هزار درهم است که در اوقات دیگر بدهی. در این روز به برادران مؤمن خود احسان کن و شاد گردان هر مؤمن و زن مؤمنه را، به خدا قسم اگر مردم فضیلت این روز را بدانند چنان‌که باید، هرآینه هر روز ده مرتبه ملائکه با ایشان مصافحه کنند.

4- فرات بن احنف گوید: به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم، فدایت شوم آیا برای مسلمین عیدی برتر از قربان و فطر و روز جمعه و روز عرفه هست؟ فرمود: آری افضل و اعظم و اشرف اعیاد نزد خدای از نظر منزلت آن روزی است که خداوند دین خود را در آن روز (روز غدیر) کامل گردانید و بر پیامبرش این آیه را نازل کرد: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً» (مائده:278)

5- از امام صادق علیه‌السلام سؤال کردند، در روز عید غدیر چه کار باید کرد، فرمود: 1- روزه بدارید، 2- عبادت کنید، 3- محمد و آل محمد را یاد کنید و بر ایشان درود فرستید، 4- پیامبر صلی‌الله علیه و آله وصیت کرد علی علیه‌السلام را که این روز را عید گرداند که هر پیامبری وصی خود را وصیت می‌کرد که این روز را عید گرداند. در خبری وارد شده که روزه‌اش با روزه عمر دنیا برابر است و معادل صد حج و صد عمره است.

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.