نفی خواطر
برای نفی خواطر، ذکر «الله» بدون حرف ندا و با حضور و بیعدد تأثیر بسزایی دارد. بعضی اکابر برای نفی خواطر، توجّه و تمرکز به قلب صنوبری را دستور میدادند. میرزا ابو تراب بن ملّا احمد کاشانی (قاعدتاً منظور ملّا احمد نراقی باشد) از اکابر نقل کرده که شخصی در بدایتِ حال گاهگاه در مقام تصفیه برمیآمد و آن شخص گفته که به نفی خواطر و توجّه به قلب صنوبری مشغول بودم. به حدّی تصفیه حاصل شد که عروق دل را به جمیع میدیدم و میشمردم. در وقت خواندن زیارات ائمه گاهگاهی به تعلیم و تلقین پیامبر صلیالله علیه و آله تعبیرات در فقرات زیارات میفرمودند. مدّتی حال بر این منوال بود تا نوبتی این واقعه را برای شخص جلیلالقدری ذکر کردم؛ بعدازآن دیگر این آثار واردات رخ ننمود.
از این واقعه معلوم میشود که شرط کتمانِ اصل عمل و کتمانِ واردات غیبیّه، لازم است و نفی خواطر در تصفیه قلب اثر بسیار دارد.