وبلاگ

نماز و عبادت

همهٔ انبیاء در گفتگو با حق‌تعالی، دارای نماز خاص زمان خود بودند پیامبر ما قرّهٔ العینش نماز بود و همهٔ ائمّه و اولیای الهی به نماز علاقهٔ وافر داشتند.

البته نماز مراتبی دارد، از توجه به لفظ و مذکور که هرکسی به اندازهٔ قابلیت و مراقبت خود، به آن اهتمام دارد.

استاد، نماز مرحوم قاضی را متواضعانه و با توجه توصیف می‌کرد و دربارهٔ مرحوم شیخ علی‌اکبر اراکی می‌فرمود: شب‌ها تا به صبح عبادت می‌کرد، همان‌طور که مستور آقا شیرازی شب‌ها را به نماز و عبادت می‌گذراند (مرحوم آقا سید هاشم رضوی شاگرد دیگر سید علی آقا قاضی می‌فرمود: نماز آقای قاضی آثارش زیاد بود و علاقه وافری به آن داشت. در نماز گاهی از شدت توجه عرق می‌کرد و گاهی می‌فرمود: اگر خدا در قیامت بفرماید چه عملی را دوست داری در اینجا انجام دهی؟ میگویم نماز.)

می‌فرمودند: بعضی که نماز می‌خواندند، همراه آنان همه چیز به تسبیح و تقدیس مشغول می‌شد. دربارهٔ مرحوم آخوند کاشی می‌فرمودند: بعضی مانند او صلوة العارفین می‌خواندند (که توضیحش اینجا مناسب عموم خوانندگان نیست). دربارهٔ نماز عبدالرحیم قصیر می‌فرمود: شیخ محسن تهرانی، خدمت جدّ ما آیت‌الله سید محمّد کاظم یزدی صاحب کتاب عروة الوثقی، گلایهٔ کمبود رزق و وضع بد مادی خود کرد، جدّ ما فرمود: چرا نماز عبدالرحیم قصیر را نمی‌خوانی؟ او خواند و وضع مادی‌اش خوب شد. می‌فرمودند: این نماز برای رزق خوب است، خودم خواندم اثر دیدم. این نماز در حاشیهٔ مفاتیح‌الجنان در قسمت نمازها (برای زیاد شدن روزی) می‌باشد که از کتاب کافی مرحوم کلینی از امام صادق علیه‌السلام نقل شده. چون سائل نامش عبدالرحیم قصیر بود نماز به این نام مشهور شده است.

دربارهٔ نماز استغاثه به حضرت زهرا علیها السلام که دو رکعت است و دربارهٔ ذکر «یا مولاتی یا فاطمه اَغیثینی» که ۴۱۰ بار یا ۵۱۰ بار مختلف نقل شده است، جنابش می‌فرمود: سجده ۱۰۰ بار، جانب راست صورت ۱۰۰ مرتبه، جانب چپ صورت ۱۰۰ مرتبه و در سجده ۱۱۰ بار جمعاً ۴۱۰ مرتبه می‌باشد و بارها خودم آن را انجام داده‌ام (این نماز هم در حاشیه مفاتیح الجنان در قسمت نمازها ذکر شده است).

در استغاثه به حضرت ابوالفضل علیه‌السلام این نماز را فرموده بودند که دو رکعت نماز حاجت خوانده شود و به حضرت ابوالفضل هدیه گردد، بعد تسبیح حضرت زهراء علیها السلام و باز ثوابش هدیه شود و سپس ۱۳۳ مرتبه «یا کاشف الکرب عن وجه الحسین اکشف کربی بحقّ اَخیک الحسین» خوانده شود.

دیگر نماز هزار قل هوالله است که دو رکعت است؛ رکعت اول بعد از حمد هزار بار سوره توحید و در رکعت دوم یک‌بار سوره توحید خوانده شود. می‌فرمودند: این نماز را مرحوم سید مرتضی کشمیری می‌خوانده. خودم در سرداب خانه‌ام در نجف می‌خواندم، فرشته‌ای هم همراهم (ملک موکّل این نماز) نماز می‌خواند. (به موضوع ملک و موکّل نگاه کنید).

نماز حاجت را می‌فرمودند: دو رکعت نماز حاجت خوانده شود و بعد از آن ۵۰۰۰ مرتبه لااله‌الاالله خوانده شود که برای روشنائی و نورانیت خوب است. خودم چند ماه این نماز را می‌خواندم، البته عدد ۲۰۰۰۰ هم با همان دو رکعت نماز وارد شده است.

نماز حضرت جعفر طیار علیه‌السلام که در کتاب مفاتیح‌الجنان آمده را نیز برای شفای یک سرطانی دستور داده بودند.

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.