وبلاگ

هشت نفر، امامشان سوسمار است

اصبغ بن نباته گفت: «امیرالمؤمنین علیه‌السلام ما را به رفتن از کوفه به مدائن امر فرمود؛ روز یکشنبه بود که حرکت کردیم عمرو بن حریث با هفت نفر دیگر، تخلف کردند و به حیره که «خورنق» نامیده می‌شد رفتند و تفریح کردند و گفتند: روز چهارشنبه حرکت می‌کنیم تا به اقامهٔ نماز جمعه، ملحق شویم؛ در اثنای غذا خوردنشان سوسماری پیدا شد، شکارش کردند و عمرو بن حریث آن را گرفت و در دستش نگه داشت و گفت: بیعت کنید این فرمانروای مؤمنان است و آن هفت نفر با او بیعت کردند و خود عمروبن حریث، نفر هشتم آن‌ها بود.

شب چهارشنبه حرکت کردند تا روز جمعه، هنگام خطبهٔ امام وارد مدائن شدند؛ همگی باهم به در مسجد آمدند، چون داخل شدند امیرالمؤمنین نگاهی به آن‌ها کرد و فرمود: ای مردم! همانا پیغمبر صلی‌الله علیه و آله هزار حدیث سری به من فرمود که در هر حدیثی، هزار باب است و هر بابی هزار کلید؛ و شنیدم خدای- عزوجل- می‌فرماید: «یوم ندعوا کلّ اُناسٍ بإمامهم»(اسراء، آیه 71)؛ «روزی که هر عده‌ای را به امامشان می‌خوانیم.» و من برای شما قسم یاد می‌کنم که هشت نفر روز قیامت مبعوث می‌شوند با امامشآن‌که سوسماری است و اگر می‌خواستم نامشان را می‌بردم.

اصبغ بن نباته گفت: عمرو بن حریث را بعد از کلام و اشارهٔ حضرت به او دیدم، چون شاخهٔ خرما از شرم و از ملامت روی زمین افتاده بود.»(الخصال- پیشگویی‌های پیشوایان، ص 179)

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.