وبلاگ

کنه توصیف او

1- امام سجاد علیه‌السلام فرمود: اگر اهل آسمان‌ها و زمین جمع شوند که خدا را به عظمت وصف کنند، اصلاً قادر نیستند.

2- امام کاظم علیه‌السلام فرمود: خداوند اعلی (بالاتر) و اجل (والاتر) و اعظم (بزرگ‌تر) از آن است که کسی به کنه صفت او برسد؛ خدا را توصیف کنید به آنچه خدا خود را (در قرآن) وصف کرده و از پیش خود چیزی فراتر نگونید.

3- امام عسگری در جواب سهل درباره توحید نوشتند: از توحید پرسیدی، درصورتی‌که از (وظیفه) شما بر کنار است. خدا واحد و احد است نزاده و زاده نشده چیزی همتای او نیست. او خالق است و جسم و غیر جسم را بیافریند، آنچه خواهد صورتگری کند و خودش صورت نیست؛ (جل ثناؤه) بزرگ است سپاسش و مقدس است نام‌هایش، از این‌که برای او مانندی باشد، چیزی مانندش نیست و او شنوا و بیناست.

4- امام صادق علیه‌السلام فرمود: خداوند عظیم و رفیع است و بندگان قادر بر توصیفش نباشند و کنه عظمت او را درنیابند، چشم‌ها او را درک نکنند و او لطیف و خبیر است او به کیف (چگونگی) و این (مکان) و حیث (چه سوئی) وصف نشود. چگونه چگونگی او را وصف کنم بااینکه او آن‌ها را آفرید تا چیزی شدند و به‌وسیله چگونگی آن‌ها شناختیم! چگونه توانم او را به جایگاهی وصف کنم درصورتی‌که او جا را آفرید تا مکان محقق شد و ما به‌وسیله جایگاه که برایمان قرار داد، معنی جایگزینی را فهمیدیم. چگونه توانم او را به چه سوئی وصف کنم درصورتی‌که او جهت را آفرید تا آن محقق شد و ما به‌وسیله جهتی که برای خود ما قرار داد، جهت را فهمیدیم. او داخل (احاطه) در همه جاست ولی (ذاتش) خارج از همه‌چیز است. چشم‌ها او را نمی‌بیند و او همه‌چیز را می‌بیند. خدائی غیر او که علی و عظیم و لطیف و خبیر است نیست.

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.