۱. از ادعیه و اذکار بیشترین استفاده را از چه چیزی بردید؟
همهشان خوب است لکن در ادعیه از دعای یستشیر در صبح و شام و از اذکار از ذکر «یا حیّ قیوم» بوده است.
۲. آثار ذکر یونسیه چیست؟
مداومت ذکر یونسیه اتصال به ارواح و چشم برزخی بازمیگردد.
۳. زیارت عاشورا ختمی هم دارد؟
چهل روز برای روا شدن حاجات خوب است، لکن زیارت عاشورا سنگین است و برای بعضی حوائج چوب (و عوارض) دارد.
۴. عدد استغفار برای مبتدئین راه عرفان چه عدد است؟
هزار و یک مرتبه.
۵. آثار اذکار تا چه وقت ظاهر میگردد؟
باید یک حول (یک سال) بگذرد تا اثرش معلوم شود.
۶. اسم اعظم لفظ است یا حال؟
اسم اعظم دارای مراتب مختلف است، لکن حالی است که در آن مقام، شخص توجه میکند و اثر مینماید.
۷. اذکار قلبی آیا عدد دارند؟
بعضی از آنها عدد دارند، لکن بیشتر با ساعات زمانی گفته شود بهتر است.
۸. برای نمونه یکی را بفرمائید تا استفاده ببریم؟
مانند ذکر «هوالحیّ» که برای تقویت روح و قلب خوب است و نیم ساعت زمانی در جای خلوت با توجه گفته شود.
۹. آیا بعد از اتمام وقت اوراد مثلاً بعد از اربعین، آیا آثارش هست یا میرود؟
با مناهی و گاهی با مکروهی از بین میرود.
۱۰. از دعاها برای نورانیت قلب کدام خوب است؟
دعای احتجاب که اوّلش این است: یا مَنْ احْتَجَبَ بِشُعاعِ نُورِهِ عَنْ نَواظِرِ خَلْقِه که سید بن طاووس در کتاب مهج الدعوات نقل کرده است.
۱۱. کسی به استاد عرض کرد ذکر میگویم اثرش را نمیبینم، علّتش چیست؟
آقا به زبان عربی محلی به یکی از دوستانش که کنارش بودند فرمود: او زمان الآنش را میبیند، امّا دفتر کهنه احوال و اعمال گذشته را ورق نمیزند (که چه خرابیهایی دارد).
۱۲. دفتر اذکاری از بزرگان این طریق بعد از وفات به دست بعضی میافتد آیا طرف اهل نباشد میتواند استفاده ببرد؟
بلاشک خیر!
۱۳. آنهایی که گذشته خوبی نداشتند و حال میخواهند خوب شوند، چه کار کنند؟
استغفار و ذکر یونسیه بگویند و عزم بر عدم عود به کارها و صفات ناپسند گذشته کنند.
۱۴. اجازه اوراد و اذکار از چه کسانی دارید؟
از سید علی آقا قاضی، شیخ مرتضی طالقانی، شیخ علیاکبر اراکی، مستور آقا شیرازی، سید افضل حسین هندی و عدهای دیگر.
۱۵. برای اشخاص که عمرشان از چهل گذشته، آیا اوراد برایشان کارگشا خواهد بود؟
البته برای همگان راه باز است و برای راه گشائی و آماده شدن ذکر یونسیه نافع است.
۱۶. اذکاری که در کشف تأثیر دارند ارتباط با قلب هم دارند؟
قلب وقتی روشن شد کشف برایش حاصل میشود به نحو لزوم و التزام و هر قدر روشنتر شود، آثارش بیشتر است.
۱۷. بعضی ذاکرین که شبها ذکر میگویند خواب روضه امامان و بکاء بر آنان میبینند، دلیل بر چیست؟
دلیل اتصال و نزدیکی به آنان است.
۱۸. بعضی اوراد و اذکار مختلف میگویند و به هدف نمیرسند، علتی دارد؟
اوراد مختلف به خاطر موضوعات و اهداف مختلف گاهی دفع میشوند (همانند داروهای گوناگون برای امراض متعدد).
۱۹. در دادن اذکار نسبت به افراد، در اعداد، متفاوت اجازه میدهید، سبب چیست؟
صاحب الذکر اجازه دارد هر عددی که مناسب دانست به طالب و قابل به همان اندازه بگوید.
۲۰. تروک همانند (عزلت از خلق) عدم اَکل لُحُوم حیوانی، آیا در مجاهدات نفسانی تأثیر دارند؟
در همه اذکار، تروک در اکمال آن دخیل است.
۲۱. ذکر «الله» بالاتر است یا ذکر «هو»؟
ذکر «هو» اشاره به ذات و هویّت مطلقه است، امّا ذکر «الله»، اسم ذاتی است که جامع صفات کمالیه و جمالیه میباشد، لذا بالاتر است.
۲۲. در کتاب مهج الدعوات سید بن طاووس چند صفحه در باب اسم اعظم نوشته، به نظر شما کدام یک از آنها مهمتر است؟
«بسمالله الرحمن الرحیم» که خیلی چیزها در آن است.
۲۳. اذکار قلبی گفته شود به عدد بهتر است یا به زمان؟
مرحوم شیخ مرتضی طالقانی ذکر قلبی را نیم ساعت زمانی میفرمودند؛ اگر یک ساعت زمانی شود بهتر است مانند ذکر «الله» که بیعدد قلباً گفته شود نافع است.
۲۴. برای عافیت چه ذکری خوب است؟
«لا حَولَ وَ لا قُوّةَ الّابالله» روزی صد مرتبه، چنانکه در روایت آمده هفتاد نوع بلا از انسان دور میشود که آسانترین آن غم و اندوه است.
۲۵. شما در نجف، احیاء شبهای قدر را در چه مکانی میگرفتید؟
در حرم حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام.
۲۶. شبهای ماه رمضان چه چیزی نوعاً میخواندید؟
هزار مرتبه سوره «انّا انزلناه».
۲۷. برای تنویر قلب ذکر تسبیحات اربعه چه عددی خوب است؟
سی مرتبه بعد از هر نماز.
۲۸. خواندن «انا انزلناه» به چه عدد و چه زمان از آقای قاضی نقل شده است؟
شب جمعه صد مرتبه و عصر جمعه صد مرتبه.
۲۹. کدام دعا برای قرض و دین خوب است خوانده شود؟
این دعا تأثیر دارد «یا قاضِیَ الدُّیُونِ مِنْ خَزائِنِکَ الْمَکْنُونِ الَّتی هِیَ بَیْنَ الکافِ وَ النُّونِ اقْضِ دَیْنی وَدَینَ کلِّ مَدْیون» به عدد خاص.
۳۰. آیا نمازی در ارتباط با مقروض بودن و اداء آن وارد شده است؟
نماز عبدالرحیم قصیر که در کتاب عروةالوثقی و مفاتیحالجنان است، تأثیر دارد و من خودم تجربه کردهام.
۳۱. شما دستور ذکر «حیّ و قیّوم» میدهید. آیا قلبی گفته شود اثرش بیشتر نیست؟
چرا، در ذکر قلبی توجه و مراقبه آن بیشتر از لفظی و اثرش هم بهتر است.
۳۲. گویند: ابوسعید ابوالخیر برای سالکین به تناسب افراد ذکر اسماء الله میداد مثلاً برای رزق، یا رزاق و… به چه عددی حساب میکرده که آن اسم را میداده؟
به عدد اسماء الهی و اسم خود و مادر، یا به عدد (ابجد کبیر) اسم خود و مادر، جمع زده شود و گفته شود.
۳۳. چرا به نام خود و مادر، نه پدر جمع زده شود؟
چون مادر به انسان نزدیکتر و زحمتش بیشتر بوده است.
۳۴. دعای جوشن صغیر در چه مواردی خوانده شود خوب است؟
در مورد دشمن و خصم.
۳۵. اسم اعظم به نظر شما در کدامین اسماء الله میتواند باشد؟
در «حیّ و قیّوم».
۳۶. عدهای در کتابها نوشتهاند از احوالات بعضی عرفا که ذکر از حضرت خضر گرفتهاند. آیا صحّت دارد؟
آری.
۳۷. برای نفی خواطر چه ذکری خوب است؟
ذکر «لاالهالاالله».