حیرت
افعال خداوند به قاعدهای از قواعد بشری نیست تا کسی بتواند سر دربیاورد. پس کسی به تأمل و اندیشه، افعال خداوند را بنگرد، در حیرت فرو رود. چون افعالش نامتناهی است و فکر محدود بشر نتواند ادراک حکمتهای بیچون و چراها را بنماید. حیرت عارفان، علم و معرفت و مستی آورد؛ اما حیرت غیر آنان، چون با معرفت و شعور همراه نیست، لذا لب به اعتراض به قضا و قدر حق میپردازند. حیران حضرت حق، همواره روی به او دارد و حیران مظاهر دنیوی، رو به نفسانیات دارد و از توجه به دو دسته کارهایشان معلوم میگردد که چقدر فاصله دارند.