خواص بعضی اسماء الله

برای مطالعهٔ بیشتر در خواص اسماء حسنای الهی به منابع ذیل مراجعه شود: عدة الداعی، ابن فهد حلّی،ص۳۱۷، کتاب‌فروشی وجدانی- التوحید، شیخ صدوق، ص۱۸۵، دار المعرفه – اسرارالتوحید، اردکانی، ص۱۸۹، دارالکتب العلمیهٔ اسلامیه – بلدالامین، کفعمی،ص۶۶۹ – بحرالغرائب، هروی،ص۱۹۵ – مصباح کفعمی، ص۴۱۹ – کشف الهدایه، مدرسی، ص۱۶۴ – اسماءالحسنی، میرزا حبیب‌الله کاشانی، ص۷ – اسماءالحسنی، طباطبایی، ص۱۰

اسمخواص
۱. احدالف: انقطاع از خلق، رهائی از کثرت
ب: جلای قلب، اسرار توحید، تجلّی ملائکه
۲. اولالف: یمن و برکت، برای شروع کارها
ب: جهت باز آمدن غایب، طلب فرزند
۳. آخرالف: حسن عاقبت، دوام کارها به سعادت
ب: صفای باطن، خوش‌دلی
۴. اعلیٰالف: محبوب شدن در قلوب خاص و عام
۵. اکرمالف: حصول کرامت، مفتاح رزق، دفع فقر
۶. بصیرالف: دفع قساوت قلب، بینائی ظاهری و باطنی
ب: یقین، رفع گرفتاری‌ها
۷. باقیالف: طول عمر، بقای اولاد، استحکام امور
ب: عمل مقبول، استجابت دعا
۸. بدیعالف: معرفت، درست شدن کارها
ب: استجابت دعا، نجات از اندوه و کار فروبسته
۹. باریالف: خلاصی از تنهائی، طلب فرزند و بچه‌دار شدن
ب: منقاد شدن خلق، طلب مربی و استاد
۱۰. باطنالف: اطلاع بر اسرار مکنونه
ب: ایمنی از ضلالت، حفظ امانت، نورانیت دل
۱۱. باسطالف: بر طرف شدن غم، وسعت رزق
ب: خوش‌دلی، مغموم نشدن
۱۲. برّالف: سالم بودن فرزند از آفات
ب: کرامت، رسیدن به مطلوب
۱۳. باعثالف: زنده و نورانی شدن دل
ب: دفع وسوسه شیطان، حیات معنوی
۱۴. برهانب: استجابت دعا، حاصل شدن مقصود
۱۵. توّابالف: توبه، دفع وسوسه شیطان، دفع خیالات فاسده
۱۶. جوادالف: دفع صفت بخل، رزق
۱۷. جلیلالف: هیبت و وقار، عزیز شدن نزد خلق
ب: اعزاز، حشمت
۱۸. جبّارالف: خاشع شدن جباران، جبران فقر و کمبودها
ب: خوف از پادشاه ، محفوظ شدن مظلوم از ظالم
۱۹. جامعب: جمع دوستان، دفع تفرقه زن و مرد، خلاصی از فقر
۲۰. حمیدالف: برطرف شدن اخلاق ذمیمه، کسب اخلاق حمیده
ب: دفع زبان هرزه، صلاح و نیک‌نامی، معزّز شدن نزد خلائق
۲۱. حسیبالف: کفایت مؤنة، نجات از چیزی که می‌ترسد- ب: دفع دشمن، ایمن بودن مال و فرزند از آفات
۲۲. حقالف: احقاق حق، خلاصی از طلبکار، پیدا شدن گمشده
ب: نورانیت دل، صفای باطن، رد غایب
۲۳. حفیظالف: حفظ از مؤذیات، ترسیدن از هلاکت
ب: محفوظ ماندن از شر مخلوقات و امراض، دفع خیالات فاسده
۲۴. حلیمالف: امن از خوف، اطفای خشم ، شفقت، صبر و بردباری، عدم قهر
۲۵. حکیمالف: حکمت، دانستن مجهولات، درست شدن کارها
ب: آسان شدن دشوار، علم
۲۶. حیّالف: حیات دل، دفع مرگ مفاجات
ب: رزق، عمر طولانی
۲۷. حفیالف: دوستی و محبت
۲۸. حنّانب: علوم غریبه ، اسرار
۲۹. حکمب: صفای باطن و ظاهر
۳۰. خبیرالف: اطلاع پیدا کردن بر ضمایر
ب: اسرار قلوب، ایمنی از بلاهای ناگهانی، اطلاع از خواص اشیاء
۳۱. خالقالف: استحکام عقیده، نورانی شدن قلب
ب: زیادی اولاد، صنعت و کار
۳۲. خیرالناصرینالف: غلبه بر اعداء
۳۳. خافضب: نجات از دشمن، ایمنی از شرّ شیطان
۳۴. دیّانالف: صفای باطن، امداد گرفتن از غیب
ب: کشف امور غریبه
۳۵. ذاریالف: رد غایب
۳۶. ذالجلال و الاکرامب: استجابت دعا، زودتر رسیدن به مقصود
۳۷. رائیالف: معرفت، بصیرت
۳۸. رقیبالف: حفظ مال و اهل از بلیّات
ب: حفظ دختر و پسر، ایمنی از دشمن
۳۹. رحمانالف: رحمت، عنایت حق
ب: محبوب شدن، مهربان گشتن نسبت به ذاکر
۴۰. رحیمالف: گشایش در کار، برآمدن حوائج دنیوی و اخروی
ب: رفع غم و اضطراب و خوف، مشفق شدن خلق
۴۱. رزّاقالف: برکت، وسعت رزق
ب: دفع فقر، توانگری
۴۲. ربّالف: حفظ اولاد، برآوردن حاجات
ب: حل شدن کار صعب، عنایت، استجابت دعا
۴۳. رشیدب: فتح، معلوم شدن سرانجام کار، ارشاد گمشدگان طریق
۴۴. رؤفب: نجات مظلوم از زندان، رحمت بی‌نهایت، جذب شفاعت
۴۵. رافعب: عزّت، توانگری، بالا رفتن مقام
۴۶. سمیعالف: استجابت دعا، شنیدن گوش ظاهری و برزخی
ب: صفای دل
۴۷. سلامالف: سلامتی از آفات، شفای مریض
ب: امان یافتن از بیماری دل
۴۸. سیّدالف: شرافت، بزرگی
۴۹. سبّوحالف: دفع شر نفس و شیطان، معنویت
ب: استماع تسبیح موجودات، جلای قلب، سیر در ملکوت
۵۰. شافی الف: دفع سموم، شفای امراض ظاهری و باطنی
۵۱. شکورالف: دفع غم، وسعت معیشت
ب: پاک شدن از غلّ و غش
۵۲. شهیدالف: اطلاع بر مغیبات
ب: سعادت و صلاح
۵۳. صمدالف: غنا، رجوع خلق به ذاکر
ب: یقین، صدق، استغناء
۵۴. صادقالف: حصول صدق و صفا
۵۵. صانعالف: استوار شدن صنایع
۵۶. صبورب: اطمینان باطن، صبر جمیل، مهمات کلی
۵۷. ضارب: نجات از خواری و مذلّت، ایمنی از زوال مقام
۵۸. طاهرالف: اخلاق فاضله و خلاصی از صفات ذمیمه
۵۹. ظاهرالف: عدم کوری، ظهور گمشده، پیدا شدن مخفیات
ب: نورانیت ظاهر
۶۰. علیمالف: فتوحات قلبیه، معارف خفیّه
ب: علم لدنی، گویائی
۶۱. علیالف: صاحب آبرو شدن، علو و بزرگی
ب: بلندی قدر و منزلت، بازگشت غریب به وطن
۶۲. عدلالف: مساوات در قول و فعل
ب: تسلط بر ظالمان، از کجی به راستی
۶۳. عزیزالف: بی‌نیازی از خلق، عزیز شدن
ب: محتاج نشدن، عزّت دنیا و آخرت
اسمخواص
۶۴. عَفوّالف: آمرزش گناهان و توبه
ب: امید، پاک شدن اعمال سیئه
۶۵. عظیمالف: حصول بزرگی، شوکت نزد خلائق
ب: ترقی مقام و رتبه
۶۶. غفورالف: بخشش معاصی، وسواس، ایمن بودن از خطرات، دل‌تنگی
۶۷. غنیالف: کثرت رزق
ب: دفع طمع، فقر، نجات از قرضمندی
۶۸. غیاثالف: رفع اضطرار و وحشت، خلاصی از شدائد
۶۹. غفّارالف: پوشش گناه و ضرر و زیان
ب: مغفور شدن، ستاریت
۷۰. فتّاحالف: رفع حُجب از دل، گشایش کارهای مغلق
ب: دفع زنگ غفلت، فتح دل و دفع قبض
۷۱. فالقالف: پیدا شدن راه گمشده
۷۲. فاطرالف: پیشرفت مهمّات
۷۳. فردالف: خلاصی از کثرت، انقطاع الی الله
۷۴. قدیرالف: قوت قلب، تسلّط بر کارها
۷۵. قاهرالف: بیرون رفتن دوستی دنیا، غلبه بر دشمن
۷۶. قدّوسالف: پاک شدن باطن از رذائل
ب: ایمنی از شر وسوسه شیطان، صافی دل
۷۷. قدیمالف: طول عمر، سلامتی بدن
۷۸. قویالف: توانائی و قوت، دفع دشمن
ب: رفع وسوسه شیطان
۷۹. قریبالف: ایمنی از آفات، آسان شدن دشواری
۸۰. قابضالف: هیبت، برطرف کردن دشمن
ب: درهم شکستن خصم
۸۱. قاضی الحاجاتالف: برآمدن حاجات و مطالب مهم
۸۲. قادرب: غلبه بر دشمن، در محل جنگ و جدال غالب شود
۸۳. قهّارب: بیرون رفتن محبت دنیا، مقهور شدن خصم
۸۴. قیّومب: رزق، پاک شدن دل از کدورات، عمر طولانی
۸۵. کریمالف: روزی بی حصر و حد
ب: کفایت مقاصد دنیوی و اخروی، مفتاح رزق
۸۶. کافیالف: کفایت مهمات، دفع شر اعداء
۸۷. کاشف الضُرّالف: رفع همّ و غم و بیماری
۸۸. کبیرب: بزرگی در ظاهر و باطن، ارتباط ارواح و مجرّدات
۸۹. لطیفب: کفایت مهمّات، حصول محبت، دفع شدائد
۹۰. مهیمنالف: صفای باطن، اطلاع بر اسرار
ب: آگاهی بر باطن
۹۱. مؤمنالف: شر جن و انس، وسواس
ب: ایمنی از شیطان، سلامتی ایمان
۹۲. متکبّرالف: رفعت و عظمت، شکستن متکبران
ب: مظفر شدن بر اعداء، طلب حشمت، فرزند دار شدن
۹۳. ملکالف: دوام دولت و سلطنت
ب: بی‌نیازی از خلق، دولت دنیوی و اخروی
۹۴. مجیبالف: گشوده شدن کارهای بسته، استجابت دعا
ب: ایمنی از نکبت دنیوی، برآمدن حاجت
۹۵. مصوّرالف: برای فرزند دار شدن
ب: فصاحت و بلاغت
۹۶. مقیتالف: توسعه رزق
ب: صبر، یادگیری علم، مطیع شدن نفس
۹۷. مبینالف: محبت، احقاق حق
۹۸. محیطالف: علم، معرفت
۹۹. منّانالف: ایمنی از خوف، نعمت نافع، دفع تنگدستی
۱۰۰. مجیدالف: شفای دردها، نورانیت دل
ب: رفع قبض، ترقی سیر و سلوک
۱۰۱. معزّب: عزیز شدن در دنیا و آخرت
۱۰۲. متعالیب: پاک شدن از عیوب ظاهری و باطنی، ایمنی و تعدیل خون زنان
۱۰۳. مذلّب: ذلیل شدن دشمن، ایمنی مظلوم
۱۰۴. متینب: یقین، نجات زندانی، ازدیاد شیر مادر
۱۰۵. محصیب: آسان شدن حساب قیامت، دفع فراموشی، توانائی حساب‌رسی
۱۰۶. مبدیب: شروع کارها، طالب فرزند، آسان شدن وضع حمل
۱۰۷. معیدب: حفظ خانه، رجوع مسافر، غایب نشدن چیزی
۱۰۸. محییب: زنده شدن دل به معرفت، ایمنی از آفات
۱۰۹. ممیتب: کشته شدن نفس اماره، دفع خصم
۱۱۰. ماجدب: سلوک، گشایش باطن، بیرون رفتن از طبیعت
۱۱۱. مقتدرب: شکست اعداء، بیداری از خواب غفلت، ترقی قدرتی
۱۱۲. مقدمب: ایمنی از خوف، یقین، تعدیل قبض و بسط
۱۱۳. مؤخرب: عمر دراز، اجابت دعا
۱۱۴. منتقمب: انتقام مظلوم از ظالم، مقهور شدن خصم
۱۱۵. مالکب: توانگری، منصب، عزّت
۱۱۶. مقسطب: رفع وسواس، دفع خیالات فاسده، مقام رضا
۱۱۷. مغنیب: توانگری، کفایت معاش، بی‌نیاز از خلق
۱۱۸. معطیب: رفع احتیاج، بی‌نیازی از خلق
۱۱۹. مانعب: سازگاری زوج ناسازگار، دفع بلای دنیا و آخرت
۱۲۰. ناصرالف: غائب شدن بر دشمن، یاری شدن برای غلبه بر شیاطین
۱۲۱. نافعب: منفعت مال، توانگری، انتفاع مردم از ذاکر
۱۲۲. نورالف: تصفیه باطن، منوّر شدن دل
ب: دور از ظلمت و تاریکی
۱۲۳. واحدالف: انس، الفت، عزت
ب: صحت مریض، دفع وحشت و توهّمات
۱۲۴. واجدب: وجد و شوق، دولت دینی و دنیائی، طلب حال
۱۲۵. وترالف: تجرّد، انقطاع از خلق
۱۲۶. ولیالف: دوستی
ب: اخلاق نیک زیردستان، نصرت الهی، دوستی خلق
۱۲۷. والیب: ولایت، صفای باطن، یقین، اطاعت اهل ولایت
۱۲۸. وهابالف: ادای قرض، وسعت رزق
۱۲۹. واسعالف: رزق، زیادی عمر
ب: قانع شدن، سهولت روزی
۱۳۰. ودودالف: محبت و دوستی
ب: الفت، تبدیل عداوت به دوستی، جلای قلب
۱۳۱. وکیلالف: توکل قلبی، دفع دشمنی
ب: کفایت مهمات، دفع اضطرار
۱۳۲. وارثالف: بقای ذریه، حفظ فرزند از سقط‌جنین
ب: حیات، علم لدنی، ایمنی از وحشت
۱۳۳. هادیالف: استاد راه، پیدا شدن راهنما
ب: نجات از گمراهی، راه نمای خلق

در خواص اسماء الهی کتاب‌ها و مطالب متنوعی نوشته‌اند؛ اما ما با استخراج و تلخیص از دو کتاب، به اختصار در این فصل درج کردیم. حرف «الف» اشاره به کتاب «اسماءالحسنی» تألیف میرزا حبیب‌الله کاشانی و حرف «ب» اشاره به کتاب «بحرالغرائب» تألیف شیخ محمد بن عبدالله هروی دارد.

۱. تا حد ممکن از تکرار خواص در یک اسم خو داری شده است.

۲. عدد اسماء را نیاوردیم، چون مربوط به اذن استاد حاذق است.

۳. آثار و خواص متنوع و متفاوت است؛ و هر کدام به نیّت داعی است. گرچه گاهی به نیّت خاصی، آثار دیگر هم همراه آن می‌آید.

۴. آنچه آوردیم به‌عنوان راهنما و تذکر بوده است.

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.