وبلاگ

دعا در روز جمعه و عید فطر و قربان (اَللّٰهُمَ مَنْ تَهَیَّاَ)

امام باقر علیه‌السلام فرمود: «در روز جمعه و نیز در دو عید فطر و قربان وقتی آمادهٔ خروج از منزل (برای نماز) شدی، بگو:

اَللّٰهُمَّ مَنْ تَهَیَّأَ فیٖ هٰذَا الْیَوْمِ، أَوْ تَعَبَّأَ أَوْ أَعَدَّ وَاسْتَعَدَّ لِوِفٰادَةٍ إِلیٰ مَخْلُوقٍ رَجٰآءَ رِفْدِهِ وَ جآئِزَتِهِ وَ نَوٰافِلِهِ، فَإِلَیْکَ ٰیا سَیِّدیٖ کٰانَتْ وِفٰادَتیٖ وَ تَهْیِاَتیٖ وَ إِعْدٰادیٖ وَ اِسْتِعْدٰادیٖ، رَجٰآءَ رِفْدِکَ وَ جَوٰآئِزِکَ وَ نَوٰافِلِکَ. اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ وَ خِیَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکَ وَ عَلیٰ أَمِیرِ المُؤمِنیٖنَ وَ وَصِیِّ رَسُولِکَ وَ صَلِّ یٰا رَبِّ عَلیٰ أَئِمَّةِ الْمُؤْمِنیٖنَ اْلحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ عَلِیٍّ وَ مُحَمَّدٍ.خدایا هر کس خود را در این روز آماده و مهیّا و فراهم و مستعد وارد شدن بر آفریده‌ای کرده است، به امید اینکه به عطا و جایزه و بخشش‌های او دست یابد، ولی پروردگارا، من را تنها به امید دست یافتن به پاداش و جایزه‌ها و بخشش‌های تو، به درگاه تو وارد شده و خود را آماده و مهیّا و مستعد نموده‌ام. خداوندا، بر حضرت محمّد بنده و فرستاده و برگزیده‌ات از میان آفریده‌هایت و بر امیر مؤمنان و جانشین فرستاده‌ات و – ای پروردگار من – بر امام مؤمنان، امام حسن و حسین و علی و محمّد … درود فرست.
و همهٔ امامان تا امام زمان علیهم‌السلام خود را یکایک نام ببر، سپس بگو:
اَللّٰهُمَّ افْتَحْ لَهُ [لَنٰا] فَتْحاً یَسْیٖراً وَانْصُرْهُ نَصْراً عَزیٖزاً، اَللّٰهُمَّ اَظْهِرْ بِهٖ دیٖنَکَ وَ سُنَّةَ رَسُولِکَ، حَتّیٰ لاٰ یَسْتَخْفِیَ بِشَیْءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخٰافَةَ اَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ. اَللّٰهُمَّ اِنّٰا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فیٖ دَوْلَةٍ کَریمَةٍ، تُعِزُّ بِهَا الْاِسْلاٰمَ وَ اَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفٰاقَ وَ اَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنٰا فیٖهٰا مِنَ الدُّعٰاهِ اِلیٰ طٰاعَتِکَ وَالْقٰادَةِ اِلیٰ سَبیٖلِکَ، وَ تَرْزُقُنٰا بِهٰا کَرٰامَةَ الدُّنْیٰا وَالْآخِرَةِ. اَللّٰهُمَّ مٰا اَنْکَرْنٰا مِنْ حَقٍّ فَعَرِّفْنٰاهُ وَ مٰا قَصُرْنٰا عَنْهُ فَبَلِّغْنٰاهُ.
خدایا! پیروزی آسان و یاری سرافرازانهٔ خود را نصیب او کن. خدایا با [ظهورِ] او دینَت و روش پیامبرت را آشکار کن تا هیچ از حق را از بیم هیچ‌یک از آفریده‌هایت پوشیده نکند. خداوندا، ما دولت کریمه‌ای را از تو خواهانیم که اسلام و اسلامیان را به آن سرافراز نموده و نفاق و منافقان را خوار گردانی و ما را در آن از دعوت‌کنندگان به طاعتت و راهبران به راهت قرار داده و کرامت دنیا و آخرت را روزی‌مان کنی، خدایا، آنچه را که از حق نمی‌شناسیم، به ما بشناسان و آنچه در آن کوتاهی داریم، ما را به آن برسان.
در اینجا برای امام زمان علیه‌السلام دعا و بر دشمنانش نفرین کن سپس حاجتت را بخواه و کلام آخر تو این باشد که بگویی:
اَللّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنٰا، اَللّٰهُمَّ اجْعَلْنٰا مِمَّنْ تَذَکَّرَ [فیٖه] فَیُذَکَّرُ(۱)
خداوندا، دعای ما را مستجاب کن. خدایا ما را [در این روز] از کسانی قرار ده که پند گرفتند و به یاد خدا شدند.
© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.