وبلاگ

دعا پیش از قنوت جمعه و قنوت نماز وتر (َاللّٰهُمَّ تَمَّ نُورُکَ)

شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه برای قنوت وتر و جمعه آورده است. وی گفته: امام باقر علیه‌السلام فرمود: «قنوت در روز جمعه تمجید خداوند و درود فرستادن بر پیغمبر خدا صلی‌الله علیه و آله و سلّم و کلمات فرج است، سپس این دعا و قنوت نماز وتر هم چون قنوت روز جمعه‌ات می‌باشد و پیش از آنکه برای خودت دعا کنی، می‌گویی:

اَللّٰهُمَّ تَمَّ نُورُکَ فَهَدَیْتَ، فَلَکَ الْحَمْدُ، رَبَّنٰا وَ عَظُمَ حِلْمُکَ فَعَفَوْتَ فَلَکَ اَلْحَمْدُ، رَبَّنٰا وَ بَسَطْتَ یَدَکَ فَاَعْطَیْتَ، فَلَکَ الْحَمْدُ رَبَّنٰا، وَجْهُکَ اَکْرَمُ الْوُجُوهِ وَ جٰاهُکَ اَکْرَمُ الْجٰاهِ وَ جِهَتُکَ خَیْرُ الْجِهٰاتِ وَ عَطِیَّتُکَ اَفْضَلُ الْعَطِیّٰاتِ وَ اَهْنَؤُهٰا تُطٰاعُ، رَبَّنٰا فَتَشْکُرُ وَ تُعْصیٰ رَبَّنٰا فَتَغْفِرُ لِمَنْ شِئْتَ.پروردگارا! نور تو به نهایت رسید که هدایت کردی. حمد تو را است پروردگارا! و حلم تو بزرگ است که عفو نموده‌ای. حمد تو را است پروردگارا! ذات تو گرامی‌ترین ذات‌ها و عظمت تو برترین عظمت‌ها و جهت تو [راه به‌سوی تو] بهترین جهت‌ها است و بخشش تو از ارزنده‌ترین عطایا و گواراترین آن‌ها می‌باشد. پروردگارا! اطاعت می‌شوی، آنگاه [به اطاعت‌کننده] احسان می‌کنی و چون معصیت شوی ای پروردگار ما! هر کس را بخواهی می‌بخشی.
فَلَکَ الْحَمْدُ، تُجیٖبُ الْمُضْطَرَّ وَ تَکْشِفُ الضُّرَّ وَ تُنْجیٖ مِنَ الْکَرْبِ الْعَظیمْ وَ تَقْبَلُ التَّوْبَةَ وَ تَشْفِی السَّقیٖمَ وَ تَعْفُو عَنِ الْمُذْنِبِ لاٰ یَجْزیٖ اَحَدٌ بِآلاٰئِکَ وَ لاٰ یَبْلُغُ نَعْمٰائَکَ [نَعْمٰاکَ] قَوْلُ قٰائِلٍ.پس حمد تو را است! به فریاد [شخص] ناچاری می‌رسی و گرفتاری را برطرف می‌سازی و از اندوه بزرگ نجات می‌دهی و توبه را می‌پذیری و بیمار را شفا می‌بخشی و از گنه‌کار می‌گذری، اَحَدی را توان سپاس نعمت‌های تو نیست و آن‌ها را شماره نتوان کرد و به زبان نشود آورد.
اَللّٰهُمَّ اِلَیْکَ رُفِعَتِ الْاَصْوٰاتُ وَ نُقِلَتِ الْاَقْدٰامُ وَ مُدَّتِ الْاَعْنٰاقُ وَ رُفِعَتِ الاَیْدیٖ وَ دُعیٖتَ بِالْاَلْسُنِ وَ تُقُرِّبَ اِلَیْکَ بِالْاَعْمٰالِ، رَبَّنٰا فَاغْفِرْ لَنٰا وَارْحَمْنٰا وَافْتَحْ بَیْنَنٰا وَ بَیْنَ قَوْمِنٰا بِالْحَقِّ وَ اَنْتَ خَیْرُ الْفٰاتِحیٖنَ.بار خدایا! صداها به‌سوی تو بالا رفته و گام‌ها در راهت برداشته و گردن‌ها کشیده و دست‌ها بلند و به زبان‌ها خوانده شده‌ای و با اعمال به درگاهت تقرّب جسته‌ایم. پروردگارا! پس ما را بیامرز و بر ما رحمت آور و میان ما و قوممان به حق حکم فرمای که تو بهترین حکم کنندگانی.
اَللّٰهُمَّ اِلَیْکَ نَشْکُو فَقْدَ نَبِیِّنٰا وَ غَیْبَةَ وَلِیِّنٰا وَ شِدَّةَ الزَّمٰانِ عَلَیْنٰا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ وَ تَظٰاهُرَ الْاَعْدٰاءِ وَ کَثْرَةَ عَدُوِّٰنا وَ قِلَّةَ عَدَدِنٰا فَافْرُجْ ذٰلِکَ یٰا رَبِّ عَنّٰا بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ وَ نَصْرٍ مِنْکَ تُعِزُّهُ وَ اِمٰامِ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ، اِلٰهَ الْحَقِّ آمیٖنَ.(۱)بارالها! به تو شِکوِه می‌کنیم فقدان پیامبرمان و غایب بودن ولیّ مان و سختی زمانه بر ما و افتادن فتنه‌ها در میانمان و همدستی دشمنان و بسیاری دشمنانمان و کمی افرادمان، پس این‌ها را از ما برطرف گردان ای پروردگار! با فتح و پیروزی از سوی خودت به زودی بر ما گشایشی ده و یاری‌ای که از تو آن را عزّت بخشی و امام عادلی که آشکار سازی، فرج برسان. ای خدای حق! مستجاب فرمای.

بارالها! به تو شِکوِه می‌کنیم فقدان پیامبرمان و غایب بودن ولیّ مان و سختی زمانه بر ما و افتادن فتنه‌ها در میانمان و همدستی دشمنان و بسیاری دشمنانمان و کمی افرادمان، پس این‌ها را از ما برطرف گردان ای پروردگار! با فتح و پیروزی از سوی خودت به زودی بر ما گشایشی ده و یاری‌ای که از تو آن را عزّت بخشی و امام عادلی که آشکار سازی، فرج برسان. ای خدای حق! مستجاب فرمای.

پس از آن هفتاد مرتبه می‌گویی: «اَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ اَتُوبُ إلَیْهِ»

* سید بن طاووس می‌گوید در قنوت ظهر روز جمعه آنچه ما روایت کردیم به اسناد ما از جدّم أبی جعفر طوسی است که گفت: روایت کرده حریز از زراره از امام باقر علیه‌السلام که فرمود: «در قنوت روز جمعه بگو قبل از دعا کردن برای خودت أللّٰهُمَّ تَمَّ نوُرُکَ…»

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.