وبلاگ

راضی به عمل دیگران!

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: هر که راضی به کار گروهی شود مانند این است که با آن‌ها در آن کار شرکت نموده است. آن کس که گناه کرده دو گناه کرده است: یکی انجام عمل گناه، دیگر رضایت به گناه. ولی آن‌که تنها راضی باشد گناهش همان گناه رضایتمندی است.

1- عبدالسلام بن صالح به امام رضا علیه‌السلام عرض کرد: حدیثی است که هرگاه قائم علیه‌السلام ظاهر شود، ذریه کشندگان حسین علیه‌السلام را به سبب کردارهای پدرانشان می‌کشد؟ فرمود: چون ذراری کشندگان حسین علیه‌السلام به کار پدرانشان راضی و به آن فخر می‌کنند. هر که راضی شود به چیزی، مانند آن است که آن را انجام داده است. اگر مردی در مشرق کشته شود و مردی در مغرب، به کشته شدن او راضی گردد، نزد خدا با قاتل او شریک است.

2- امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: ناقه صالح را یک نفر کشت اما خدا همه آن قوم را هلاک کرد. چون همه آن‌ها، به کار قاتل خشنود بودند، از این جهت خداوند فرمود: «فعقروها فأصبحوا نادمین فأخذهم العذاب (شعراء: 157-158): پس پی کردند ناقه را و صبح همه پشیمان شدند پس عذاب آن‌ها را گرفت». خداوند در سوره اعراف آیه: 77 و در سوره شمس آیه: 14 هم به‌صورت جمع «عقروها» ذکر کرد.

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.