شیخ طوسی می‌فرماید: جماعتی از اصحاب ما از ابی مفضّل شیبانی نقل کرده‌اند که او گفت حدیث کرد مرا ابو محمّد عبدالله بن محمّد عابد، گفت: سؤال کردم از مولای خود ابا محمّد حسن بن علی (امام عسکری) در منزلش سامرّاء به سنه ۲۵۵ که اِملا کرد بر من از بیان خود بدون اینکه کتابی را ببیند، اوّل صلوات بر پیامبر صلّی الله علیه و آله، بعد امیرالمؤمنین علیه‌السلام …. تا صلوات بر امام زمان علیه‌السلام را ذکر کرد، و در صلوات بر صاحب‌الامر علیه‌السلام فرمودند:

۱- اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ وَلِیِّکَ وَ ابْنِ أَوْلِیٰائِکَ الَّذیٖنَ فَرَضْتَ طٰاعَتَهُمْ وَ أَوْجَبْتَ حَقَّهُمْ وَ أَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرْتَهُمْ تَطْهیٖراً۱- بار خدایا! درود فرست بر ولیّت و فرزند اولیائت. آنان که واجب گردانیدی اطاعتشان را و واجب گردانیدی حقّ آنان را، و بردی از آنان پلیدی را، و پاک گردانیدی آنان را پاک گردانیدنی مخصوص.
۲- اَللّٰهُمَّ انْتَصِرْ بِهِ لِدیٖنِکَ وَانْصُرْ بِهِ أَوْلِیٰاءَکَ وَ أَوْلِیٰاءَهُ وَ شیٖعَتَهُ وَ أَنْصٰارَهُ وَاجْعَلْنٰا مِنْهُمْ.۲- بار خدایا! یاری کن به‌وسیلهٔ او دینت را، و یاری رسان به‌وسیلهٔ او دوستدارانت و دوستدارانش و پیروانش و یاورانش را، قرار ده ما را از آنان.
۳- اَللّٰهُمَّ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ کُلِّ بٰاغٍ وَ طٰاغٍ وَ مِنْ شَرِّ جَمیٖعِ خَلْقِکَ۳- بار خدایا پناه ده او را از شرّ هر نافرمان و طغیانگر و از شرّ تمام آفریدگانت.
۴- وَاحْفَظْهُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ یَمیٖنِهِ وَ عَنْ شِمٰالِهِ وَاحرُسهُ وامْنَعْهُ أَنْ یُوصَلَ إِلَیهِ بِسُوءٍ وَاحْفَظْ فیٖهِ رَسُولَکَ وَ آلَ رَسُولِکَ۴- و حفظ کن او را از پیش رو و از پشت سرش و از طرف راست و چپش، و نگه دار و باز دار او را از این‌که به او بدی برسد و حفظ کن در او رسول تو و خاندان رسولت را.
۵- وَ أَظْهِرْ بِهِ الْعَدْلَ وَ أَیِّدْهُ بِالنَّصْرِ وَانْصُرْ نٰاصِریٖهِ وَاخْذُلْ خٰاذِلیٖهِ وَ اقْصِمْ بِهِ جَبٰابِرَةَ الْکُفَرَةِ وَاقْتُلْ بِهِ الْکُفّٰارَ وَ الْمُنٰافِقیٖنَ وَ جَمیٖعَ الْمُلْحِدیٖنَ حَیْثُ کٰانُوا وَ أَینَ ‌کٰانُوا مِنْ مَشٰارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغٰارِبِهٰا وَ بَرِّهٰا وَ بَحْرِهٰا۵- و آشکار گردان به‌وسیلهٔ او عدالت را، و تأیید کن او را به یاری کردن، و یاری کن یاری کننده‌اش را، و خوار گردان خوار شمرنده‌اش را، و بشکن به‌وسیلهٔ او گردن کشان کفر را، و بکُش به‌وسیلهٔ او کفّار و منافقین را و تمام بی‌دینان را هر کجا باشند؛ از مشرق‌ها و مغرب‌های زمین و در خشکی‌ها و دریاها.
۶- وَ امْلَأْ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ أَظْهِرْ بِهِ دیٖنَ نَبِیَّکَ عَلَیهِ وَ آلِهِ السَّلاٰمُ وَاجْعَلْنیٖ اَللّٰهُمَّ مِنْ أَنْصٰارِهِ وَ أَعْوٰانِهِ وَ أَتْبٰاعِهِ وَ شیٖعَتِهِ وَ أَرِنیٖ في آلِ مُحَمَّدٍ مٰا یأْمُلُونَ وَ في عَدُوِّهِمْ مٰا یَحْذَرُونَ إِلَهَ الْحَقِّ آمیٖن.(۱)۶- و پُر کن به‌وسیلهٔ او زمین را از عدالت، و آشکار گردان به‌وسیلهٔ او دین پیامبرت را که بر او و خاندانش سلام باد. و قرار ده مرا بار خدایا از یاران و یاورانش و پیروان و شیعیانش، و نشان ده به من دربارهٔ خاندان محمّد آنچه آرزو کنند، و دربارهٔ دشمنانشان آنچه را می‌ترسند، معبود بر حق! قبول فرما.

* این صلوات را امام عسکری علیه‌السلام به وقت خاصّی مقیّد نکردند؛ پس در همهٔ اوقات که حال دعا و توجّه باشد، خواندنش مطلوب است.

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.