وبلاگ

عدد و خواص سوره‌ها

جناب استاد درباره سوره توحید (قل هوالله احد) فرمودند:

در تمام ماه رجب ۱۰۰۰۰ مرتبه ورود دارد و برای همه چیز خوب است که تقریباً روزی ۳۳۳ مرتبه می‌شود.

خواندن ۱۰۰۰ مرتبه در هر روز برای نورانیت، روحانیت قلب، آسان شدن امور و رزق بسیار نافع است و در روایت از پیامبر صلی‌الله علیه و آله نقل شده است که کسی که ۱۰۰۰ بار بخواند خود را از خدا خریده و از بندگان خالص الهی شود. (بحارالانوار ج ۹۲، ص ۳۵۶)

بی‌عدد کسی بخواند و مداومت کند طیّ الارض به او داده می‌شود. همیشه خواندنش یقین انسان را زیاد می‌کند.

همین‌طور اعداد بسیار دارد لکن خودم در نجف روزی ۷۰۰۰ هزار می‌خواندم نه در یک مجلس، بلکه در تمام روز حتی در راه رفتن.

استاد موقع ورود به خانه، این سوره را می‌خواند و می‌فرمود: فقر از خانه بیرون می‌رود.

دربارهٔ سوره قدر (إنّا أنزلناه فی لیلة القدر) می‌فرمودند:

خواندن این سوره مخصوصاً در شب‌های ماه رمضان، شبی ۱۰۰۰ مرتبه بسیار خوب است و اگر کسی از شب اول ماه رمضان تا شب بیست و سوم هر شبی هزار مرتبه بخواند در خواب یا بیداری آیندهٔ آن کس را به او نشان می‌دهند، خودم هم چند سال انجام دادم.

مرحوم آیت‌الله خویی به دستور مرحوم سید علی آقای قاضی (قدّس سرّه) آن را قبل از مرجعیت می‌خواندند و آیندهٔ خود را در عالم خواب دیدند که به مرجعیت می‌رسند و در کنار انبوهی از بیت‌المال می‌شنوند منادی در گلدسته و مأذنه صدا می‌زند: آقا ابوالقاسم خویی وفات یافت!

خواندن این سوره برای رؤیت ملائکه خوب است.

۱۰۰ مرتبه عصر جمعه برای رزق حلال مفید است و طبق روایت از ۱۰۰ رحمت، عصر جمعه ۹۹ تای آن برای خواننده آن است.

بعضی به جای هزار إنا أنزلناه در شب‌های ماه رمضان صد مرتبه سوره حٰم دخان می‌خوانند.

خواندن صد مرتبه این سوره شب جمعه و عصر جمعه از مرحوم سید علی آقا قاضی به ما رسیده است. درباره سوره حشر می‌فرمودند:

سوره حشر مخصوصاً چهار آیه آخر آن دارای امتیازات بسیار است: از جمله یک روش خواندن آن به این طریق است که یک اربعین از روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه تا روز چهلم چهل مرتبه و برای مرتبه دیگر به عکس اول شروع می‌شود تا اربعین دوم تمام شود. برای استجابت دعا خوب است. دو مرتبه در نجف اشرف به این طریق خواندم.

طریقه دیگر آن است که هر روز یک‌بار این سوره خوانده شود و چهار آیهٔ آخر این سوره (لَو اَنْزَلْنا هذَا الْقرآنَ عَلی جَبَلٍ … وَ هُوَ الْعَزیزُ الحَکیم) به عدد خاص تکرار شود، برای قوی شدن اراده و قضاء حوائج و معنویت نیک است، چون چهار آیه آخر سوره حشر دارای اسم اعظم است.

دربارهٔ سوره فتح (انّا فتحنا لک فتحاً مبیناً) می‌فرمودند:

برای سالک خواندن این سوره، به جهت رفع حجب و گشایش قلب لازم است. دربارهٔ سوره والنّجم (والنجم إذا هوی ماضلّ صاحبکم و ماغوی) می‌فرمودند: برای امراض صعب‌العلاج هر روز خوانده شود و به امام زین‌العابدین علیه‌السلام تقدیم گردد.

دربارهٔ سوره یس می‌فرمودند:

سوره یس قلب قرآن شد به خاطر چهارده معصوم است که این طور وارد شده یس (صلی‌الله علی محمّد و آل محمّد) و القرآن الحکیم.

در شب نیمهٔ شعبان، سه بار این سوره خوانده شود: یکی به نیّت سلامتی، دیگر به نیت رزق و سومی برای طول عمر.

نوعی خواندن این سوره این است که از یک تا چهل هم خوانده می‌شود و برای حوائج دنیوی تقدیم به امام جواد علیه‌السلام روزی یک بار.

به قصد فرزند و حامله شدن و ذریّه، خواندنش خوب است و لازم نیست به کسی این سوره را هدیه کند. نسخه‌ای دارم که هفت بار سوره یس خوانده می‌شود و هر یک را به یک سلطان معنوی مانند اویس قرن و… هدیه می‌کنند و در هر دفعه به لفظ مبین می‌رسند، حاجت را از خاطر می‌گذرانند.

دربارهٔ سوره بقره و آل‌عمران می‌فرمودند: برای رزق، خواندنش اثر دارد.

درباره سوره والذّاریات می‌فرمودند: برای رزق، خواندنش مؤثر است و شنیدم به بعضی‌ها دستوری می‌دادند که این سوره را برای تنگی روزی بخوانند.

دربارهٔ سوره انشراح می‌فرمودند: برای کسانی که قبض دارند و سینه‌شان تنگ و مغموم است، خواندنش خوب است و سینه را فتح و باز می‌کند و مرحوم آقا سید هاشم حداد این مطلب را گفته‌اند و تجربه هم نشان داده است.

دربارهٔ سوره زلزال می‌فرمودند: یک اربعین برای مشاهدات و تقویت باطن کنار جوی آب به عدد خاص خواندنش نیک است (لکن برای بعضی مسائل چوب و عوارضی دارد).

دربارهٔ سورهٔ والعادیات می‌فرمودند:

روزی ۱۱۰ مرتبه خوانده شود روزی حلال فراوانی خواهد آمد و ربطش به امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. از مستور آقا شیرازی به ما رسیده است.

دربارهٔ سوره حمد می‌فرمودند: برای قضای حوائج به مدت خاص روزی ۱۴۹ مرتبه مجرب است.

برای احضار ارواح ۴۰ مؤمن خواندنش با تعداد خاصی و با شکلی مخصوص، در یک اربعین را هم فرمودند.

دربارهٔ سوره نور می‌فرمودند: برای روشنایی دل و قلب، صبح یک مرتبه، ظهر یک مرتبه، شب یک مرتبه خوانده شود و تقدیم به امیرالمؤمنین علیه‌السلام شود. به اضافه (یا نور) به عدد مضبوط.

دربارهٔ سوره‌های شش‌گانه، یعنی مسبّحات سِتّ، سوره حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن، اعلی را می‌فرمودند که مرحوم سید علی آقا قاضی، خود شب‌ها قبل از خواب می‌خواند، چه آنکه روایت دارد پیامبر هم قبل از خواب می‌خواندند و می‌فرمودند در این سوره‌ها آیه‌ای است که بهتر از هزار آیت است (انّ رسول‌الله کان یقرأ المسبحات قبل أن یرقد و قال انّ فیهنّ آیة أفضل من الف آیة.) و امام باقر علیه‌السلام فرمود: کسی که قبل از خواب بخواند نمی‌میرد تا آنکه حضرت قائم علیه‌السلام را درک می‌کند و اگر بمیرد در جوار پیامبر می‌باشد. (رسالة نورٌ علی نور ص ۱۳۲ – اصول کافی ج ۲ ص ۴۵۴).

سوره جنّ با عدد مخصوص و زمان معیّن برای تسخیر است و سلطان دارد و کسی دنبال تسخیر نرود.

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.