وبلاگ

علی علیه‌السلام خضاب نمی‌کرد

حفض اعور گوید: «از امام صادق علیه‌السلام دربارهٔ خضاب (رنگ کردن) موی سروصورت سؤال شد، فرمود: خضاب سنت است، گفتم: چرا امیرالمؤمنین خضاب نمی‌کرد؟ فرمود: برای اینکه پیامبر صلی‌الله علیه و آله به او فرموده بود، به همین زودی، موی صورتت از خون سرت (به شمشیر ابن مجلم مرادی) خضاب می‌شود.»

حنان گوید: «من و پدرم و جدّم و عمویم در مدینه به حمامی وارد شدیم و مرد دیگری نیز در حمام بود. آن مرد از جدّم پرسید: ای پیرمرد! چرا خضاب نمی‌کنی؟ عرض کرد: کسی را دیدم از من و تو بهتر بود و خضاب نمی‌کرد.

آن مرد ناراحت شد و فرمود: آن چه کسی بود که از من بهتر بود؟ جدّم گفت: او علی بن ابیطالب علیه‌السلام بود، من او را درک کردم که خضاب نمی‌کرد.

آن مرد سر را پایین افکند و بعد فرمود: راست می‌گویی ای پیرمرد! اگر خضاب کنی همانا رسول خدا خضاب می‌کرد و او بالاتر از علی بن ابیطالب است و اگر ترک خضاب کنی اقتدا به علی علیه‌السلام نموده‌ای.»

حنان گوید: «جون از حمام بیرون آمدیم، پرسیدیم این مرد چه کسی بود؟ گفتند: او زین‌العابدین، امام چهارم با فرزندش، امام باقر علیه‌السلام بود.»(وسائل الشیعه، ج 1، ص 400-399- نمونه معارف اسلام، ج 5-لئالی الاخبار)

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.