وبلاگ

چرا سِیر نکردند؟

در هفت جای قرآن خداوند فرمود چرا سیر نکردند: 1- آیا (مخالفان دعوت تو) در زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانی که پیش از آن‌ها بودند، چه شد؟ که سرای آخرت برای پرهیزکاران بهتر است. (یوسف:109)

2- چه بسیار شهرها و آبادی‌هایی که آن‌ها را نابود کردیم، درحالی‌که مردمش ستمگر بودند به‌گونه‌ای که سقف‌ها (و دیوارهایشان) خود فروریخت، چه بسیار چاه پر آب معطل، چه بسیار قصرهای محکم و مرتفع بی‌صاحب ماند. آیا آنان در زمین سیر نکردند تا دل‌هایی داشته باشند که حقیقت را با آن درک کنند. (حج:46)

3- آیا در زمین گردش نکردند تا ببینند عاقبت کسانی که قبل از آنان بودند چگونه بود؟ آن‌ها نیرومندتر از اینان بودند و زمین را (برای زراعت و آبادانی) بیش از اینان دگرگون ساختند و آباد کردند و پیامبرانشان با دلایل روشن به سراغشان آمدند و آنان به خودشان ستم کردند و خداوند به آن‌ها ستم نکرد. (روم:9)

4- آیا آنان در زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانی که پیش از آن‌ها بودند چگونه بود؟ همان‌ها از اینان قوی‌تر بودند. (فاطر:44)

5- آیا آن‌ها روی زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانی که پیش از آنان بودند چگونه بود؟ آن‌ها در قدرت و ایجاد آثار مهم در زمین از این‌ها برتر بودند، ولی خداوند ایشان را به گناهانشان گرفت و در برابر عذاب او مدافعی نداشتند. (غافر:21)

6- آیا آن‌ها روی زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانی که پیش از آن‌ها بودند چه شد؟ همان‌ها که نفراتشان از این‌ها بیشتر و نیرو و آثارشان در زمین فزون‌تر بود، اما هرگز آنچه را به دست آوردند، نتوانست آن‌ها را بی‌نیاز سازد (و عذاب را از آن‌ها دور کند.) (غافر:82)

7- آیا در زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانی که قبل از آنان بودند چگونه بود؟ خداوند آن‌ها را هلاک کرد؛ و برای کافران مانند این مجازات خواهد بود. (محمد:10) از مجموع آیات استفاده می‌شود که انسان‌ها برای عبرت و تنبه و بیداری، در زمین گردش کنند و سرگذشت و تاریخچه زندگانی گذشتگان را ببینند و بخوانند که چه‌کارهای خلاف کردند بااینکه ازنظر ظاهری نیرومند بودند ولی بر اثر عمل زشتشان به مجازات سخت دچار شدند و این نگرش برای سیر انفسی لازم است؛ اما سیر در آفرینش زمین و آسمان و موجودات که خداوند در قرآن اشاره فرموده است سیر آفاقی می‌باشد.

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.