چهار صد موضوع دو هزار داستان جلد اول

مقدمه

راه‌های فراوان برای هدایت و بیرون آمدن انسان از ظلمت و رفتن به‌سوی نور وجود دارد. خداوند برای سعادت و تکمیل اخلاق، آن‌قدر براهین و شواهد و آثار و آیات خلق کرده که قابل احصاء و شمارش نیست؛ تا جایی که برای هدایت مردم، انبیاء را با بیّنات و کتب و معجزات و آیات فرستاد تا شاید مردم راه صحیح را بیاموزند و به سعادت و پیروزی نائل شوند.

پیامبر ما صلی‌الله علیه و اله در تمام دوران رسالتش از نظر قولی و عملی در تهذیب نفوس و تکمیل اخلاق اُسوه بودند و فرمودند: «من به خاطر تکمیل اخلاق مبعوث شدم.»

مشکل بشر در عدم رعایت فضایل و کسب رذایل و میل به شهوات و اطاعت از شیطان است، تا جایی که عده‌ای همانند حیوانات زندگی می‌کنند. پیامبر عظیم‌الشأن صلی‌الله علیه و آله برای ترمیم و مداوای اخلاق بشری و فروکش شدن طغیان‌ها و کنترل غرایز از هیچ نسخه‌ای دریغ نورزیدند و آنچه را لازم بود بیان کردند.

چون سعادت دنیوی و اخروی مدرّس می‌خواهد و هر کسی نمی‌تواند راه افراط و تقریط را کاملاً نشان دهد، و اعتدال را مبرهن سازد، خداوند که خود حکیم علی الاطلاق است همه انبیاء بخصوص پیامبرمان صلی‌الله علیه و آله را مربّی و معلم اخلاق معرفی نموده است تا خلقش با پیروی از او راه انحراف را در پیش نگیرند و به رذایل نزدیک نشوند و عزّت دو سرا را قابل شوند.

در قرآن سوره‌ای به نام قصص است و آن خود دلیل است که: بشر احتیاج به داستان و حکایت دارد.

از اول تا آخر قرآن جاهای فراوان از انبیاء و پادشاهان و قوم‌ها و … قصص نقل کرده است حتی سوره‌ای به نام قصص دارد. همچنین درباره جنگ و صلح، مسائل خانوادگی و اجتماعی و عقیدتی و مانند این‌ها را خداوند به زبان قصص و داستان بیان داشته است تا با خواندن آن‌ها راه ترقّی و تنزّل و سقوط و صعود در همه زمینه‌ها بخصوص اخلاقی را مردم بفهمند و به کار گیرند.

تازه در سوره یوسف علیه‌السلام از اول تا آخرش داستان جناب یوسف و یعقوب و زلیخا و برادران را نقل فرموده است و در اول سوره می‌فرماید: «ای پیامبر ما بهترین حکایات را  به وحی این قرآن به تو می‌گوییم.»

و در آخر همین سوره می‌فرماید: «همانا در حکایات آنان برای صاحبان عقل، عبرت کامل خواهد بود.»

و واقعاً یکی از شاهکارهای قرآن همین حکایت یوسف علیه‌السلام است که آن را «احس القصص» نام نهاده و در آخرش هم فرموده: «این حکایات درس عبرت است برای کسانی که می‌خواهند متنبه شوند و پند بگیرند و شیوه انسان‌های کامل را در پیش گیرند.»

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه در این باره به فرزندش امام حسن علیه‌السلام می‌فرماید: «اگر چه من عمر (بسیار) نکردم ولی در کارهای گذشتگان نگریستم و اخبارشان را اندیشه نمودم و در آثار (بازمانده‌های آنان) سیر کردم؛ انگار مانند یکی از آنان گردیده‌ام.

گویا به سبب آنچه از تاریخ آنان به من رسیده است با همه آنان از اول تا به آخر بوده‌ام. پس زندگی خوش و خوبی‌های آن‌ها را از زندگی تیره و بد برگزیدم و سود و زیان را دانستم و از میان آن‌ها آنچه پسندیده بود برایت خلاصه کردم و آنچه را مجهول بود از تو به دور داشتم.»

حقیر سال‌های قبل کتابی برای مداوای صفات رذیله در علم اخلاق به نام احیاء القلوب نوشتم؛ در اندیشه‌ام بود که کتابی در حکایات اخلاقی گردآوری کنم تا اینکه قضای الهی را مسافرت و هجرت نصیب شد و داعیه نوشتن به وجود آمد؛ اما با وجود عدم بضاعت کتب موردنیاز، به آنچه در دسترس بوده اکتفا کردم و به عون الله شروع به تحریر حکایات و قصص اخلاقی نمودم و برای هر موضوعی و در هر باب پنج حکایت را درج کردم.

البته کتابی را ندیدم به این صورت تألیف شده باشد، گرچه کتاب‌هایی مانند نمونه معارف اسلام و پند تاریخ قریب سی سال پیش نوشته شده بود و ما هم از این رو دو کتاب استفاده کردیم، لکن در آن دو، آیات، روایات، اشعار و امثله هم درج شده بود ولی ما فقط به ذکر قصص اکتفا کردیم و در بیان مطالب از آیات و روایات و اشعار و امثله که هم حجم کتاب زیاد می‌شد و هم فهم آن برای همگان میسّر نبود، دوری کردیم.

این تألیف برای عموم مردم از پیر و جوان که تا حدی خواندن و نوشتن را بدانند کافی است و مطالبی علمی یا حدیثی که تفهیم آن برای توده مردم مشکل بود تا حد امکان درج نکردیم.

اگرچه بعضی از حکایات شاید جنبه عینی و حقیقی نداشته باشد، نظر ما جنبه تعلیمی و عبرت آن است که خوانندگان محترم از آن یاد گیرند.

در تعیین هر موضوع از یک قضیه ادعا نداریم که فقط یک موضوع از یک قضیه استفاده می‌شود که ما درج کردیم، بلکه موضوعات دیگر هم از بعضی قضایا می‌شود استفاده کرد.

در نقل عبارات یا ترجمه فقط معنای تحت‌اللفظی آورده نشده است بلکه برای تفهیم از نقل به معنی و مفهوم و اشارات هم استفاده شده است.

برای عدم تداخل و اطاله کلام، بعضی از موضوعات را نیاوردیم و بسنده کردیم به آنچه نظیرش را آورده‌ایم. مثلاً ایثار را آورده‌ایم و نظیر آن یعنی انفاق را نیاوردیم.

برای خسته نشدن خواننده و تنوع از یک سری داستان‌ها مثل حکایت حکما و شاعران فقط استفاده نشده است بلکه متنوع آورده‌ایم تا خواننده در هنگام مطالعه خسته نشود و لذت بیشتری از قضایا ببرد.

از آنجایی که امانت‌داری باید حفظ شود، هر حکایتی را از هر کتابی که نقل کردیم با ذکر کتاب و جلد و صفحه متذکر شدیم، فقط در تصحیح و نتقیح و تغییر بعضی عبارات و کلمات برای روان‌تر شدن مطلب قلم به تحریر ما درآمده است.

امید است خوانندگان، خود پس از خواندن قضایا و حکایات کمی اندیشه کنند، پند و عبرت بگیرند تا راهی نوین برای حرکت به‌سوی مکارم اخلاق را در جان خود ایجاد کنند و آن‌هایی که انشاء الله دارای فضائل هستند، این حکایات را برای دیگران به جهت ترمیم یا مداوای نفوس ضعیف نقل کنند.

و آخر دعوانا ان الحمد لله رب‌العالمین
سید علی‌اکبر صداقت
مرداد ۱۳۷۸

بخش اول

    • جواب بی ادبی معاویه
    • پسر بی ادب
    • تعبیر مؤدبانه
    • توانگری بی ادب
    • آداب مجالس
    • چه آزمایشی
    • موشی در کوزه
    • خروس
    • معاویه ثانی
    • طاقت نداشتن و خودکشی
    • راستی و ترس
    • چهار پادشاه
    • شاید دل به درد آورده
    • دو شیطان
    • با سرعت
    • عیسی علیه السلام و زارع
    • شیر فروش و حجاج
    • آرزوی شهادت
    • جُعده به آرزویش نرسید
    • مُغیره به آرزویش، ریاست رسید
    • وحشت از اتحاد مسلمین
    • اتحاد اهل باطل
    • اتحاد مبارزان بدر
    • اتحاد شیرین در اُندلس
    • نتیجه نفاق ضد اتحاد
    • یهودی و زرتشتی
    • امام حسین علیه السلام و ساربان
    • ابو ایوب انصاری
    • جزای اشعار
    • یوسف و برادران

بخش دوم

    • وفات کنیز
    • از رجب تا صفر
    • اول محرم
    • در جنگ تبوک خبر داد
    • سال دیگر زنده نخواهم بود
    • حجاج بن یوسف ثقفی
    • باب الفیل
    • سکه و لباس
    • صحیفه و تولد فرزندان
    • با روباه بیعت کردند
    • سه نفر در غار
    • علی علیه السلام بر سینه عمرو
    • شیطان و عابد
    • مخلص دعایش مستجاب شود
    • درخواست حضرت موسی (ع)
    • پیامبر اسلام (ص) و نعیمان
    • خزیمه و پادشاه روم
    • سیره امام سجاد علیه السلام
    • علی علیه السلام و کاسب بی ادب
    • مالک اشتر
    • آتش گرفتند
    • نزول اذان
    • جعل و دروغ
    • بر بالای کعبه
    • نام پیامبر (ص) کنار نام خدا
    • جمیله و حنظله
    • ملّا صالح و آمنه بگیم
    • ازدواج پیرمرد با دختر جوان
    • دختر قاضی مرو
    • ازدواج مساوی با جهاد!
    • باب الله
    • افسوس
    • معلم علی علیه السلام
    • صفات معلمان راهبر
    • دو استاد
    • دعای مورچه
    • رفع طغیان
    • رُطب تازه
    • قوم یونس
    • پنج دعای مستجاب

بخش سوم

    • گفته های نامربوط
    • پناه به خدا از بدگمانی
    • پناه از عقوبت کردن
    • رفتن به نزد نامرد!
    • نذر شیطانی
    • دزد مستغفر
    • سبب استغفار
    • استغفار اویس قرنی
    • طلب آمرزش حضرت داود
    • استغفار طلحه!
    • آل یاسر
    • تو از موری کمتر نیستی
    • حضرت نوح علیه السلام
    • سکّاکی
    • وفات فرزند
    • استماع بهتر
    • استماع مرید
    • انواع شنیدنی حقی
    • خوب شنیدن
    • مستمع و صاحب سخن
    • امثله برای شنیدن
    • مسلمه بن عبدالملک
    • کدام اسراف است؟
    • اسراف مکن
    • اسراف مال و به دوستان نااهل
    • ارث دو عمو
    • نتیجه روی گردانیدن از اسلام
    • سعد بن مالک
    • اسعد بن زراه
    • نصرانی مسلمان شد
    • اسلام آوردن اهل طائف
    • اطفال
    • پیامبر صلی الله علیه و اله خندید
    • نگاه، دست، پا
    • بی تعیّن
    • سائل
    • جنگ بدر
    • غرامت
    • زنان
    • قتل
    • آزادی

بخش اول

    • اُسامة بن زید
    • فضائل ابن ابی یعفور
    • فضائل زکریا بن آدم اشعری
    • فضائل یونس بن عبدالرحمن
    • مقام ابوحمزه ثمالی
    • توصیف خاص پیامبر (ص)
    • دستور اصلاح
    • مصلح باید دانا به نزاع باشد
    • اثر وضعی و اُخروی اصلاح
    • میرزا جواد آقا ملکی
    • وزیر مُصلح
    • ثواب زنان مطیع
    • اطاعت در کارهای نیک
    • اباذر
    • نتیجه اطاعت
    • از عشق مجازی تا لذت طاعت
    • خورانیدن، عوض بنده آزاد کردن
    • فقه بیگانه
    • برطرف کردن تلخی اُخروی
    • اقتباس از آیات
    • سیره زینت عبادت کنندگان
    • امر به میانه روی
    • تبعیض اقتصادی
    • ورشکست اقتصادی
    • رعایت اقتصادی در زندگی
    • زیادی، حکم آتش را دارد
    • امام امیرالمؤمنین
    • فرق امام با دیگران
    • در حضور امام طهارت شرط است
    • ۶۶۰۵ نفر
    • مقام امامت

بخش دوم

    • امانتداری ام سلمه
    • عطار خیانت کار
    • به هیچ امانتی نباید خیانت کرد
    • چوپان و گوسفندان یهودیان
    • امانت به پیامبر (ص) و قریش
    • هارون مکّی
    • بهلول قبول شد
    • ابوهریره مردود شد
    • ابراهیم (ع) و قربانی اسماعیل
    • سعد و پیامبر (ص)
    • احمدکِه و احمدمه
    • امتحان به مال
    • امتحان دوست نمایی
    • وقت امتحان و اثبات مدّعی
    • سهروردی و آزمایش (امتحان مرید)
    • ناله برای نوازش
    • تمثیل به درختان
    • جان بی معنی
    • نقاب گول زننده
    • مثال برای قدرت حق

    مطالب بیشتر

    • سختی زندگی
    • تعداد انبیاء
    • جایگاه بعضی انبیاء
    • جنازه حضرت آدم علیه السلام
    • موسی (ع) و صورت بر خاک
    • پیامبر (ص) و عرب
    • انصاف علی علیه السلام
    • عدی بن حاتم
    • متوکّل و امام هادی (ع)
    • انصاف اباذر

بخش سوم

    • ابن فهد حلّی
    • امام افسرده شد
    • سرباز منفق
    • پدر و دختر
    • آثار انفاق در اولاد
    • جواب زیبا
    • دفع ملخ
    • سرّ دعا
    • فهمیدن از ابرو
    • وحدت عددی
    • غلام ایثارگر
    • حادثه مسجد مرو
    • جنگ یرموک (تبوک)
    • علی (ع) بر جای پیامبر (ص)
    • ایثار حاتم طائی
    • اذیت به امام سجاد علیه السلام
    • قارون و موسی علیه السلام
    • ایذاء مؤمن حرام است
    • ایذاء به امیر المومنین (ع) ایذاء پیامبر (ص) است
    • متوکّل
    • حارثه
    • جوانمردی و ایمان
    • مراتب ایمان
    • ایمان سعیدبن جبیر
    • سلمان فارسی
    • نسب ایّوب
    • امتحان به بلا
    • زوجه ایّوب رحیمه
    • بازگشت نعمت ها
    • عمر ایّوب
    • باطن زن پلید
    • درون و برون
    • آیینه ظاهری وباطنی
    • ظاهر و باطن
    • این ظاهر و این باطن

    مطالب بیشتر

    • گناه بخیل
    • منصور دانیقی
    • بخیل های عرب
    • ثعلبه انصاری
    • سعید بن هارون

بخش اول

    • تراویج
    • دو بدعت معاویه
    • بدعت گذار قصاص نشد
    • بدعت گذار های بزرگ
    • عبدالسلام ولی الله!
    • جلودی
    • عمرو عاص
    • کاش در کربلا بودم!
    • توجیه بدی ها
    • اثر کردار بد در برزخ
    • جن برادر انس
    • صفت برادران
    • بر درب خانه برادر
    • فرماندار
    • علی (ع) برادر پیامبر (ص)
    • زبان حال بلا
    • دیدن اهل بلا
    • پاداش بزرگ
    • بلاهای بزرگ
    • بلاهای رنگارنگ
    • فضیلت بلا
    • سخن بلیغ و دل سخت
    • مسافری در اصفهان
    • بیانی دقیق و رسا
    • کلمات موجز احنف
    • زندانی ادیب
    • عمران بن حصین
    • علی (ع) عابد در زندان
    • همسر هود علیه السلام
    • ابن ابی عمیر
    • عمر طولانی با بلا همراه است
    • پیر زنان بهشت نمی روند
    • پیرمرد بهشتی
    • زید بن صوحان
    • یک سوم اهل بهشت
    • شوق بهشت
    • استشمام اعمال
    • بوی بهشت
    • بوی شما را دوست دارم
    • اشک یا بوی مشک
    • بوی مُشک از جسد جون
    • استشمام بوها

بخش دوم

    • تقسیم به مساوات
    • اجازه رهبر
    • لباس از مال شخصی
    • گردنبندی از بیت المال
    • متولّی اموال
    • عبادت مریض
    • همان اعمال را بنویسیم
    • پنهان داشتن بیماری
    • دعای بیماری
    • پاداش مریض داری
    • درسی از پیامبر (ص)
    • اسکندر و دیو ژن
    • اعتراض محمد بن منکدر
    • ابو علی سینا
    • مناعت طبع عبدالله بن مسعود
    • پاداش ثوبان
    • مصافحه
    • ارزش پرستاری از بیمار
    • ثواب تعلیم
    • کار خیر مستور برای ۷۰ حج
    • هرمز
    • پادشاهی جمشید
    • بر ملّت ناتوان
    • سلیمان بن عبدالملک
    • نگران
    • جواب مدّعی پیغمبری
    • جواب خسته کننده سمرقندی
    • چهار جواب به خلیفه
    • جواب دندان شکن پیر زن
    • حاضر جوابی و صراحت لهجه عقیل
    • رضایت مادر
    • همنشین حضرت موسی (ع)
    • جریح
    • دلاک و خدمت پدر
    • کتک به پدر
    • پُر خوری معاویه
    • هر دو جهان چون لقمه ای
    • اثر پُر خوری در صورت ها
    • نصیحت ابلیس
    • او را ادب کنید

بخش سوم

    • قمری عاشق
    • گنجشک
    • باز شکاری
    • خفاش (شب پره)
    • کلاغ معلم
    • دیوانه و سنگ
    • تأثیر در سارق
    • امید رستگاری
    • سه تا و چه سه تایی!
    • من شعوانه ام
    • عجوزه بنی اسرائیل
    • پیرمرد شیردل
    • حضرت ابراهیم و پیرمرد
    • پسر پیرمرد، پدر جوان
    • احترام به پیر و تعلیم وضو
    • اخبار از طاعون
    • خریزه فروش
    • فتح المبین
    • امام بر جنازه میّت
    • نجیب الدین
    • امام مبین
    • درخت زیتون
    • دو تأویل
    • ستاره، ماه و خورشید
    • شنا، اسب سواری و تیراندازی
    • پنج آیه
    • ابو طیار
    • زمین یا اسب
    • نذر تاجر
    • چرا تجارت راه دور؟
    • در تجارت باخت
    • تجلّی حق
    • تجلّی ربوبیت و الوهیت
    • همانند ندای درخت طور
    • امواج دریا
    • برق و آتش

    مطالب بیشتر

    • مفضّل بن عمر
    • سیره پیامبر (ص)
    • نتیجه خوار شمردن
    • پسر کوتاه قد و بد قیافه
    • بدتر از خود را بیاور

بخش اول

    • پاکیزگی نفس
    • امیری بر تصفیه نفس
    • به حمام راهش ندادند
    • به خاطر زهد اعتنایی نمی کنند
    • زاهد دغل باز
    • همه چیز تسبیح گویند
    • تسبیحات عالم انوار
    • ده درخت
    • تسبیحات اربعه با تربت
    • ثواب تسبیحات اربعه
    • تسبیحات اربعه با حوقله
    • پاسخ امام علیه السلام
    • معاذ بن جبل
    • تسلیم را از کبوتران بیاموزید
    • صعصعه
    • تسلیم در برابر حکم
    • شیعه در خلوت
    • شیعه واقعی بسیار کم است
    • به خاطر تشیّع او را کشتند
    • خلیفه عباسی شیعی
    • امر می کنم شیعه خود را!
    • تشییع عبد فرّار
    • احترام به جنازه همه طبقات
    • تشییع شاعری راستگو
    • راه رفتن عقب جنازه
    • جنازه سعد بن معاذ
    • پرستاری نوه پیامبر (ص)
    • قاتل همانند سگ
    • پادشاه مصر
    • خون می رفت و می آمد
    • هجده دانه
    • دختر مسلم
    • تسلیت به مادر اسکندر
    • کشته ی حمزه
    • در فراق پدر
    • عزای یعقوب

بخش دوم

    • تعصّب بی مورد
    • سه نفر
    • تعصّب پدری!
    • فرمان متعصّب
    • همکاری اهل بصره!
    • عدی بن حاتم
    • سه نفر
    • احترام به برادر ان مسلمان
    • بی احترامی به پدر
    • احترام به ورود جعفر از حبشه
    • تمسخر به طالبان دانش
    • یادگیری، افضل از دعا کردن
    • کتاب در هم زنی
    • میثاق بر جهّال نگرفت
    • مزد تعلیم دهنده
    • دیدار خسرو شوم بوده
    • انگشتر گم شد
    • ما فال بد نمی زنیم
    • حرف شین
    • روز بد
    • ربیعه
    • فکر قبل از عمل
    • انواع تفکّر
    • فکر ریاست
    • ملک ری یا کشتن امام (ع)
    • علّت وبا در حیوانات
    • دام ببرد
    • سرنوشت فقیر و پولدار
    • قضای غالب
    • سرنوشت شوم ابراهیم ها
    • تقوای غلط
    • ابوذر
    • به بی تقوا نباید اعتماد کرد
    • شیخ مرتضی انصاری
    • اعتراض عقیل
    • انواع تقوا
    • تقوا سبب عطای عمل
    • پارچه ی قبا
    • یک سفارش جامع
    • متقیان

بخش سوم

    • ابوجهل
    • ولید بن مغیره
    • ثروتمند کنار فقیر!
    • سلیمان بن عبدالملک
    • خسرو پرویز
    • از عطاری به عرفان
    • احتمال و تغییر حال
    • از رنگرزی تا ولی شدن
    • از موسیقی به حمکت و عرفان
    • الحمدلله بی مورد
    • فروتنی سلمان فارسی
    • بلال حبشی
    • تواضع رسول خدا (ص)
    • محمد بن مسلم
    • عیسی (ع) و شستن پای حواریین
    • مخترع دین و توبه!
    • کارمند بنی امیّه
    • رجوع قبل از جان دادن
    • ابولُبابه
    • بهلول نبّاش
    • ادّعای خدایی
    • بلال
    • توحید عجائز
    • سؤال توحیدی در میدان
    • صدای ملکوتی کودک
    • کشتی نوح و لوح سلیمان
    • دعایت مستجاب شد
    • دوستان متوسّل
    • شیخ جعفر شوشتری
    • توسّل مبروص

بخش اول

    • فضیلت توکّل
    • مفتاح ایمان
    • توکّل و پرندگان
    • خداوندا روا می داری؟
    • خدایا تو! تو!
    • توسّل به خلق و زندان
    • تاجر متوکّل
    • پیامبر (ص) و توکّل
    • بیماری موسی (ع)
    • حماد بن حبیب
    • اعمتاد به ساقی
    • محبّت بی مورد
    • میثم بر دار
    • مکاشفه ابوالعیناء
    • شرط قبولی عبادت
    • نمونه ای از تولیٰ
    • تهمت زننده، خود کشته شد
    • داستان افک
    • سفیده تخم مرغ
    • تهمت به نماز ابوحنفی!
    • جزای دفع تهمت
    • ختم قرآن بهتر از ذبح!
    • دیروز سلطان و امروز ثروتمند
    • با دعای پیامبر ثروتمند شد
    • ثروت قارون
    • خلیفه ثروتمندی که بخیل بود!
    • خدمتکاران جن
    • فوج هایی از جن در مدینه
    • خرافه
    • نماینده امام (ع) در میان جنیان
    • فرشته به شکل علی (ع)

بخش دوم

    • سخن راست از دیوانه
    • دیوانه کیست؟
    • با دعای امام دیوانه شد
    • جنون ریاست را ببین
    • دیوانه هادی عباسی است
    • از عرش تا فرش
    • جواب ده سؤال
    • چگونه صبح کردی؟
    • چهار دیوار و چهار کلمه
    • دریا و شاه باز

    مطالب بیشتر

    • جوان خدا ترس
    • مصعب بن عمیر
    • سه وصیت
    • عاشق کنیز
    • حجاج و چوپان جوان
    • یک مرد جنگی
    • ابن صرح
    • خدعه جنگی
    • جهاد با آشوب گران مسلمان
    • جنگ بهتر از عبادت
    • فرمانده نادان
    • فرزند جاهل خلیفه
    • خوش سیمای جاهل
    • قیس بن عاصم
    • ریش بلند
    • تاریکی نادانی
    • مرض جهل
    • شراب موافق
    • نشانه جهل
    • هلاک خود و دیگران
    • آوردن دوزخ
    • جهنمی وجود ندارد!
    • ترس از عذاب جهنّم
    • بنی امیّه اهل جهنّم اند
    • علّت جهنّم رفتن چه بود؟
    • خان الصعالیک
    • خلق ممسوخ
    • مورچه
    • دنیا به صورت بثینه
    • مرد در قیافه زن
    • به شکل میمون
    • غسلین و آتش
    • چشم بصر یا بصیرت

بخش سوم

    • چهل روز گریه
    • پاداش چهل سال
    • چهل سال سرگردانی
    • چهل سال عقیم
    • چهل سال مهلت
    • خراب کردن خانه خدا
    • حج نکرده شهادت می دهد
    • حاجی واقعی اندک اند
    • آزادی از آتش
    • نصب حجرالاسود
    • ارّه کردن فرزند
    • سنگسار یا تازیانه
    • حد شرابخوار
    • زن دیوانه
    • به خاطر گناه خلیفه
    • هزار عابد
    • حسن بن محبوب کوفی
    • حدیث در خلوت
    • حدیث سلسلة الذهب
    • تحمل احادیث صعب
    • دوای حریص خاک گور
    • حریص در عیش و عاقبتش
    • عیسی (ع) و مرد حریص
    • ذوالقرنین
    • اشعر بن جبیر مدنی
    • ثروت و آزادی
    • همه را آزاد کردند
    • شیوه آزادگان
    • حکومتیِ آزاد
    • زنی آزاده
© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.