احسان (صله) برای امام

بدان که احسان، عطیّه و صلهٔ مالی برای امام ازجمله نکات مهمی است که شیعه نباید از ارزش‌های مادّی و آثار معنوی آن در زمان غیبت غافل بوده و بدان بی‌توجه باشد. یکی از کارهایی که محب می‌تواند از آن در جهت جلب خوشایندی محبوبش استفاده کرده و با انجام آن دل ایشان را شاد کند، این است که مالش را خالصانه در راه ایشان صرف نماید.

انجام هر کاری که عنوان هدیه و احسان به آن تعلّق می‌گیرد، مانند پرداخت هزینه مجالس مهدویّه، اطعام دادن و چاپ کتاب‌هایی که بنام حضرت علیه‌السلام است، صله دادن به سادات، ساختن مکانی بنام مبارک ایشان و رفتن به سفرهای زیارتی بنام ایشان و انجام ده‌ها کار نظیر این موارد می‌تواند مصداق صله برای حضرت علیه‌السلام باشد. پس در تمام موضوعاتی که مصداق صله، احسان مال می‌باشد حتماً لازم است نیّت، خالصانه برای  امام زمان علیه‌السلام باشد.

اولین گام در صله دادن، کیفیت عمل و اخلاص هست، لذا درجات شیعیان به‌حسب دارایی و سخاوت و محبت مختلف است. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «چیزی نزد خداوند محبوب‌تر از دادن پولی که برای امام علیه‌السلام می‌باشد، نیست که خداوند آن پول را برای دهنده، همچون کوه احد در بهشت قرار می‌دهد.»(۱)
امام کاظم علیه‌السلام فرمودند: «هر کس نتواند ما را احسان کند، پس دوستان صالح ما را احسان کند ثواب صلهٔ ما برایش نوشته می‌گردد.»(۲)

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.