بعثت

بعثت به معنای برانگیختن چیزی از محل یا برانگیختن کسی برای انجام وظیفه است.

و معانی دیگری برای بعث ذکر کرده‌اند: برخیزاندن، فرستادن، بیدار کردن.

کلمه بعث در موارد گوناگونی به کار رفته است:

۱- بعثت انبیاء برای تبلیغ که در سوره بقره ۲۱۳ فرمود: «فَبَعث الله النّبیین مبشّرین و منذرین: پس خداوند پیامبران را مژده‌آور و بیم دهنده برانگیخت.»

بنا بر اقتضای حکمت الهی، خدای متعال سفیرانی را برای هدایت مردم و رسیدن افراد به کمال برانگیخت که ایشان را از ضلالت و گمراهی برهانند و راه‌های سعادت را به آنان بیاموزند.

مردی از حضرت صادق علیه‌السلام سؤال کرد به چه علّت خداوند انبیاء و رسل را به‌سوی مردم مبعوث کرد؟ حضرت در جواب فرمود: «برای اینکه بعد از ارسال رسل و بعثت انبیاء برای مردم حجّتی نباشد بر خدا و نگویند بشارت‌دهنده (به نعمت و بهشت) و ترساننده (از عذاب تو) به‌سوی ما نیامد و از این جهت ما نمی‌دانستیم و اطّلاع نداشتیم (که تو را عبادت کنیم.)»

جز زِ یک رو نیست پیوسته به کُل **** ور نه خود باطل بُدی بعثِ رُسُل (مثنوی)

یعنی جزء از همه جهت به کلّ پیوسته نیست؛ و اگر خلایق از همه جهت به حق واصل باشند، دیگر ظهور انبیاء بی‌جهت بود؟

در زیارت امام رضا علیه‌السلام در مفاتیح‌الجنان دربارهٔ امیرالمؤمنین علیه‌السلام آمده: «وَ الدَّلیلَ عَلیه مَن بَعَثتَهُ برسالاتک: راهنما (ی مردم) بر کسی که او را با رسالت‌هایت برانگیختی.»

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: «خدای متعال محمّد صلی‌الله علیه و آله را به حق برانگیخت تا بندگان او را از پرستش بندگان به پرستش او و از قبول پیمان‌های بندگان به قبول پیمان او و از فرمان‌برداری بندگانش به فرمان‌برداری او، از پذیرش حاکمیت بندگانش به پذیرش حاکمیت او درآورد.»

پیامبر صلی‌الله علیه و آله فرمود: «بعثت لِاُتمّ مکارم الاخلاق»

۲- بالا بردن به مقام سامی. در سوره اسراء ۷۹ فرمود: «اَن یبعثک ربّک مقاماً محمودا: پروردگارت تو را به جایگاهی ستوده برمی‌انگیزد.»

۳- برانگیختن مردگان در قیامت برای حساب و پاداش. در سوره حج ۷ فرمود: «اَنّ الله یبعثُ من فی القبور: خداوند کسانی را که در گورند (در آن روز) برمی‌انگیزد.»

امام سجاد علیه‌السلام فرمود: «ای فرزند آدم، تو قطعاً خواهی مُرد و مسلّماً برانگیخته شده و برای حساب در برابر خدا قرار خواهی گرفت و از تو پرسش می‌شود. پس خود را برای جواب مهیّا کن.»

همچو خفتن گشت این مُردن مرا **** زاعتمادِ بعث کردن ای خدا (مثنوی)

۴- بیدار کردن از خواب. در سوره یس ۵۲ فرمود: «قالوا یا وَیْلَنا مَن بَعَث مِن مَّرقَدِنا: گویند وای بر ما، چه کسی ما را از خوابگاهمان برانگیخت.»

دربارهٔ برخاستن مردگان و برخاستن از خواب تعبیر بعث به کار رفته، برمی‌آید که همان‌گونه که انسان از خواب بیدار می‌شود، همهٔ مجاری ادراکی و تحریکی وی سالم است، مردگان نیز هنگام زنده شدن و ورود به عالم قیامت چنین خواهند بود.

مراد از «بعث» بقای بعد از فنا است. این‌طور که ابتدا سالک از طریق مرگ اختیاری به مرگ و فنا می‌رسد و جمیع رسوم و آثار انانیّت و اوصاف شخصیهٔ او در مشهود حقیقی محو می‌گردد. سپس حق‌تعالی با انوار لطیفه‌اش او را از گور فنا برمی‌انگیزد و به بقای حقیقی می‌رساند؛ و در این مرتبه است که سالک کثرت را به عین وحدت می‌بیند و راز وحدت خلق با حق را عیناً شهود می‌کند.

هی ز چه معلوم گردد این؟ ز بعث **** بعث را جو، کم کن اندر بعث، بحث

شرطِ روز بعث، اوّل مردن است **** زانکه بعث از مردن زنده کردن است (مثنوی)

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.