وبلاگ

نقد و تصحیح

۱- ملاقات آقایان مجتهدی و حدّاد

در کتاب صحبت جانان صفحه ۱۱۰ به نقل از کتاب عارف فی الرحاب القدسیه تألیف سید علی حداد نوه عارف ربانی سید هاشم حداد نوشتیم:

مرحوم آیه الله کشمیری می‌فرمودند: روزی با جعفر آقا مجتهدی به منزل آقا سید هاشم حداد رفتیم. پس از اینکه به ما خوش آمد گفت از جعفر آقا پرسید به کجا رسیده و چگونه رسیده‌ای؟

ایشان گفت: به ائمه اطهار علیهم‌السلام متوسل شدم، به من کراماتی دادند که از جمله آن‌ها اسم اعظم است.

آقای حداد فرمودند: به من اجازه بده تا آن را از تو سلب کنم تا مراتب عرفان را به شکلی بهتر و واضح‌تر طی کنی.

جعفر آقا امتناع کرد، چرا که خوف آن داشت این کرامت از او گرفته شود و بعد هم چیزی در دست نداشته باشد.

در بهار ۱۳۸۵ از دوستان اصفهانی که آشنایی به شرح زندگانی حضرت استاد و آقای حدّاد و جعفر آقا مجتهدی داشتند متذکر شدند که اولین ملاقات استاد با جعفر آقا در ایران شد (که ما را در همین کتاب گفتار نهم قضیه هفتم آن را نقل کردیم) و این دو بزرگوار در عراق

همدیگر را ندیده بودند و شخص مذکور یکی از علمای اصفهان (ظاهراً) آقای صدیقین بوده است نه جعفر آقا مجتهدی فقیر با مؤلف کتاب آقا سید علی حداد تلفنی تماس گرفتم، ایشان گفتند: من این قضیه را از دو نفر ساکن مشهد آقایان ابو احمد شاعر بصری و محمدعلی یعقوبی نقل کردم.

ظاهراً جناب استاد با جعفر آقا مجتهدی در عراق ملاقاتی نداشتند، در تطبیق فرد به نام خاص اشتباهی رخ داده است تا جائیکه مؤلف کتاب «ز مهر افروخته» صفحه ۵۲ نقل این قضیه را در پاورقی، در چند و چون این ملاقات شک کرده است.

۲- پایین‌تر نبود!

در کتاب «ز مهر افروخته» صفحه ۶ نقل کرده که، مرحوم آیه الله کشمیری در معرفی مقامات آیت‌الله شیخ محمدحسین اصفهانی معروف به کمپانی می‌فرمود: آقا محمدحسین در جهات توحیدی و عرفانی اگر از مرحوم قاضی بالاتر نبود، پایین‌تر هم نبود.

در نقد این نقل، گفته می‌شود کسانی که قریب چهارده سال با حضرت استاد بودند چنین کلامی در وصف او که یک مجتهد اصولی و فقیه و شاعر بود گفته باشد که او در جهات توحیدی و عرفانی از قاضی بالاتر نبود پایین‌تر هم نبود، شنیده نشده، اگر مطالبی هم فرموده دربارهٔ بعضی محاسن او بود که در کتاب روح و ریحان صفحه ۴۳ نقل کردیم.

© تمامی حقوق برای وب سایت گلستان کشمیری محفوظ می باشد.